Boon’s Markt: supermarkten met een unieke mix van vers en lokale roots
Sinds begin dit jaar heeft een aantal Coop supermarkten zich bij Boon Food Group aangesloten. Daar blijft het niet bij, als het aan commercieel directeur Willem Boon ligt. ‘’De twee supermarkformules, Boon’s Markt en Boon’s Dagmarkt staan als een huis en ook het label De Buurtsuper biedt kansen. Nieuwe ondernemers zijn altijd welkom voor een gesprek.’’
Willem Boon is de vijfde generatie die aan het roer van het familiebedrijf staat. Hij was nooit van plan om bij het familiebedrijf te gaan werken, maar het lot beschikte anders. “Ik had wel altijd veel plezier in voedsel. Als bijbaantje zijn slager, bakker en groenteboer allemaal langsgekomen.” Door toeval kwam hij zijn jongste oom (en collega-directeur) tegen op vakantie in Oostenrijk. Deze verleidde hem om toch een keer te komen praten. “Concreet was zijn vraag: wil je niet een professionele winkelpoot bouwen? In 2012 zijn we begonnen met het bouwen van de Boon’s Markt formule. Het is een supermarkt zoals wij het voor ogen zien, waar we zelf blij van worden.”
Proeven, ruiken en beleven
Gevraagd wat Boon’s Markt uniek maakt, is het antwoord: “Sowieso het vers plein. Dat is waar het gebeurt. Proeven, ruiken, beleven, de ambachtelijkheid. Het hart van de winkel klopt, waardoor de klant het een fijne plek vindt om te zijn.” Net zo belangrijk is de lokale binding. “Waar we enorm in geloven, zeker ook vanuit onze schaal, is dat de lokale ondernemer de ruimte moet krijgen om zijn lokale sausje over de winkel te leggen om de lokale dit te maken. We faciliteren het hart, de formule moet op zichzelf draaien, maar de eigenaar kan daarnaast lokaal aan de slag. Je bent onderdeel van de gemeenschap, dat moet je ook laten zien, met streekproducten van lokale leveranciers in het assortiment. Daarmee laat je zien dat je lokaal weet wat er speelt. Die vrijheid geven we vanuit het hoofdkantoor. Ik neem mijn petje af voor de ondernemer die elke dag zijn zaak perfect voor mekaar heeft. Het voelt als mijn kindje, maar ik doe het niet in mijn eentje.” De ombouw van bestaande MCD winkels naar Boon’s Markt heeft voor 40% omzetgroei gezorgd. “Gewoon door dingen anders te doen en ook vooral doordat we een keuze hebben gemaakt ‘wie wil je zijn?’ En dat pad hebben gevolgd. We zijn niet de goedkoopste, dus je moet echt de meerwaarde bieden. Het moet kloppen. Dat bewijst zich, dat je naar elkaar uitspreekt ‘dit is wie we zijn’.” Als voorbeeld gebruikt Willem Boon het vers plein. “Als je binnenkomt, moet het vers op je nek springen. Dat betekent ook dat je in meubels en goede verlichting moet investeren voor de totaalbeleving. Ook in een dorpswinkel willen mensen een zo groot mogelijk assortiment. Daar hebben we veel energie in gestoken, tot aan de uitlevering per individuele eenheid.”
Groeistrategie
Dit jaar is de formule opnieuw verder gegroeid, dankzij de komst van ondernemers die vanuit Coop verdergaan als Boon's Markt. “Dat is een schouderklopje voor ons,” vindt Willem Boon. Hij ziet kansen om nog méér Coop ondernemers te laten aansluiten. “Het past in onze groeistrategie en komt voor ons op het goede moment. Boon’s Dagmarkt past heel mooi bij dit type vestigingen en met de komst van John Ufing als operationeel directeur hebben wij ons team op sterkte gebracht om deze groei verder in te richten’’.
Plezier hebben
Gevraagd naar het type ondernemer, antwoordt hij: “We vinden het belangrijk dat je bij elkaar past. We werken hard en veel, maar daar moeten we plezier in hebben. Dat vinden we belangrijk in dit huis. Daarvoor moet je elkaar over en weer goed begrijpen.” Nieuwe ondernemers krijgen veel ruimte voor eigen inbreng. Als voorbeeld noemt hij Boon’s Dagmarkt in Wolphaartsdijk. “De eigenaar heeft daar een ambachtelijke bakkerij aan vast. Zo zijn ze ooit begonnen. Het is mega onderscheidend. Het levert een sterke combinatie op, waarvan we zeggen ‘vooral doen!’.” Onder het Buurtsuper-label is sinds kort eenzelfde combinatie in Kampen geopend, waarbij de onderneemster haar ambachtelijke bakkerij in de naastgelegen voormalige Coop-winkel heeft voorgezet.
Korte lijnen
Willem Boon besluit: “Uiteindelijk zijn we een plat bedrijf, dat blijkt uit onze korte lijnen We kennen alle ondernemers. Omgekeerd is dat ook zo. Voor ons is het een wens om die openheid, toegankelijkheid en platheid te behouden. Dat vinden we zelf plezierig. Andersom is het ook fijn als mensen zich zo opstellen. Dat is ook wat het zo leuk maakt. Dat je met elkaar aan het bouwen bent. Dat geeft een leuke energie. We groeien graag met mensen die vanuit het ondernemerschap naar de materie kijken. Mensen die zelf nadenken, met het belang van de klant in het hoofd. We zijn niet de grootste en hoeven dat ook niet te worden. Duurzame groei en continuïteit vinden we belangrijker.” Willem Boon ziet genoeg ruimte voor de formule. “Mijn vader heeft dat ooit mooi gezegd. “Hoe groter de grote spelers, hoe groter de tussenruimte. En daar passen wij met onze formule precies tussenin.”
Boon Food Group: Een familiebedrijf met een rijke historie en een heldere toekomstvisie
Boon Food Group, gevestigd in Dordrecht, is een familiebedrijf met meer dan 136 jaar geschiedenis. Wat begon als een klein snoepwinkeltje, is nu een dynamisch levensmiddelenbedrijf met meer dan 2500 medewerkers. De vierde en vijfde generatie van de Boon familie staat aan het roer. Het bedrijf exploiteert de supermarktketens Boon’s Markt, Boons Dagmarkt en biedt via Zorgboodschap voedingsmiddelenoplossingen voor de zorgsector. Daarnaast heeft Boon Food Group een sterke exporttak met NLfood en BFG Trading, gespecialiseerd in de export van Nederlandse en Europese non-food en voedselproducten. Duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen zijn belangrijke pijlers van het bedrijf. Als lid van Superunie profiteert Boon Food Group van scherpe prijsafspraken en biedt het een breed assortiment dagelijkse producten. Met een duidelijke missie om voedsel in elke vorm en op elk moment te leveren, blijft de familie Boon trouw aan hun roots en de wensen van hun klanten.