Bonbons Leonidas bij Kaldi Koffie & Thee
De bonbons van Leonidas liggen tegenwoordig in winkels van koffie- en theeformule Kaldi. Franchisenemer Gert Jan Schilder van Kaldi Koffie & Thee Apeldoorn vertelt over de vruchtbare samenwerking.
Gert Jan Schilder werd slachtoffer van de kredietcrisis. Aan een dynamisch bestaan als leider van een businessunit die veel op reis was naar het buitenland kwam abrupt een einde. Als vijftiger bleek het lastig om aan een nieuwe baan in het bedrijfsleven te komen. Het was tijd om ‘out of the box’ te gaan denken, stelde hij vast.
Zijn oog viel op koffie- en theeformule Kaldi, nadat een vestiging in zijn woonplaats Apeldoorn te koop kwam. Op 1 december 2012 startte zijn nieuwe bestaan als franchisenemer. Ruim vier jaar later werd hij door de formule tot ondernemer van het jaar gekozen. Samen met zijn vrouw, voegt hij daaraan toe. Want ze doen het samen, hoewel hij zes dagen in de week de kar trekt.
Iedere dag is hij bezig met zichzelf te onderscheiden van de concurrentie. Daar ligt de sleutel tot succes, is zijn overtuiging. Zo verbouwde hij de zaak grondig drie jaar geleden. Eind vorig jaar was het weer tijd voor iets nieuws. De bonbons van Leonidas deden hun intrede in zijn winkel. Daarmee volgde hij het voorbeeld van de Kaldi-ondernemer in Emmen. “Dat wil ik ook, dacht ik direct. Het leek mij een hele goede aanvulling op het assortiment en een manier om nieuwe klanten te trekken. En Leonidas heeft zo’n grote naamsbekendheid dat het bijna zichzelf verkoopt.”
Proeflokaal
Daarnaast past de shop-in-shop vitrine met bonbons in het concept van Kaldi Koffie & Thee, merkt hij op. “Wij noemen onze winkels een proeflokaal. Want wij willen iedereen kennis laten maken met goede koffie, thee en alle producten eromheen. Van koffiebonen en zetsystemen tot aardewerk en lekkernijen.” Die combinatie van retail en horeca is ook de kracht van de formule, vindt Schilder. Inmiddels voert hij 24 soorten bonbons. Het assortiment van de Brusselse chocolatier is vele malen uitgebreider. Het is daarom een kwestie van constant uitproberen, op advies van de leverancier, en ingaan op verzoeken van de klanten. Hij heeft ook een aantal zakelijke klanten waaronder een lokale makelaar. Die heeft de bos bloemen voor zijn klanten vervangen door een blikje bonbons in de vorm van een huisje.
Over de samenwerking is hij vol lof. Zo heeft hij in deze periode een reusachtig paasei in de etalage staan waaraan een prijsvraag is gekoppeld. “Deze actie is keurig aangeleverd met alle promotiematerialen. Dat toont aan dat Leonidas een professionele organisatie is.”
Schilder heeft veel plezier in zijn werk als franchisenemer en raakte al snel meer betrokken bij de formule. Zo zit hij al jaren in de franchiseraad en houdt zich nu ook bezig met het uitrollen van de samenwerking met Leonidas naar meerdere van de 29 vestigingen van Kaldi in Nederland. Momenteel vindt die plaats in Emmen, Apeldoorn en Roermond. Om de kansen in te schatten houdt hij de omzet van de bonbons goed in de peiling. “En die ziet er goed uit.”