Bij Grapedistrict vormt smaak de leidraad

Drie jonge ondernemers startten vier jaar geleden een kleine revolutie in wijnland. Met Grapedistrict slaan zij een brug tussen de dure flessen van de klassieke wijnhandel en de voordelige huiswijnen van de supermarkten. De gewone wijndrinkers hoeven alleen nog op hun smaak af te gaan om de juiste wijn te vinden in een van de ondertussen acht vestigingen van deze specialist.

Ze hadden alledrie een nette kantoorbaan toen ze ruim vier jaar geleden besloten het roer drastisch om te gooien. ‘Wijn’ was tot dan toe slechts een hobby voor de oud-studievrienden Joost Bockwinkel, Gijs Groenevelt en Freek Padberg. Maar van die hobby gingen ze nu hun werk maken.

Aanvankelijk dachten zij tijdens de rondkijkfase in ‘best een intimiderende wereld’ te belanden, vertelt Freek Padberg in de lichte en frisse wijnwinkel in Amsterdam Oud Zuid. “Van oude mannen en flessen van honderden euro’s. Maar dat valt dan reuze mee als je er eenmaal in zit. Wijn kan moeilijk zijn maar je hoeft er niet moeilijk over te doen.”

Ze pakten de zaken onconventioneel aan. Want er bleek een doelgroep te zijn die niet werd bediend door de bestaande wijnverkooppunten, leerde marktonderzoek. “De afgelopen tien jaar is de wijnmarkt explosief gestegen en de doelgroep ontzettend verbreed. Het is gemeengoed geworden. Er zijn daardoor meterslange wijnpaden in de supermarkten waar de onderkant van de markt bediend wordt. Aan de andere kant is er de klassieke wijnhandel waar het begint met een fles voor acht euro. Er was dus ruimte voor een concept van kwalitatieve wijnen in een laagdrempelige omgeving.”

Voor iets zeer exclusiefs, zoals een Pomerol uit het geboortejaar van een familielid, moeten de wijnliefhebbers nog immer naar de klassieke wijnhandel met de geur van eikenhouten vaten. Maar voor wijnen tussen de drie en de twintig euro is er bij Grapedistrict een ruime keuze. Padberg: “Wij verkopen huiswijnen tot en met huiswijnen plus waarbij de prijs-kwaliteitverhouding zeer belangrijk is. Voor ieder moment hebben wij de perfecte wijn.”

Bedrijfseconomische voordelen

En juist met dat laatste willen zij zich onderscheiden van de bestaande wijnverkopers. Geen schappen naar de landen van herkomst in hun winkels, wel opschriften van smaken als ‘easy’, ‘mellow’ en ‘rich’. “Wij hebben het opgetuigd vanuit de consument. Het categoriseren per land is vanuit de mens gedacht heel onlogisch. De klanten willen vooral weten hoe wijn smaakt. Zij zoeken een wijn voor in het park of voor bij een zalmmoot. Daarom hebben wij de wijnen in klare taal naar smaak ingedeeld.”

De winkels van Grapedistrict hebben ‘maar’ zo’n 150 verschillende wijnen, uit een heleboel landen van herkomst. “Dat is minder dan de gemiddelde supermarkt. Maar je hoeft niet alles te hebben. Bij ons is het heel overzichtelijk en zorgvuldig naar smaak gespreid. Daardoor kun je gemakkelijk een alternatief adviseren.”

Deze werkwijze heeft ook bedrijfseconomische voordelen. Want met het bescheiden assortiment, dat in alle vestigingen gelijk is, wordt een lage voorraad aangehouden en een hoge omloopsnelheid gehaald.

Na de eerste winkel in de Amsterdamse Van Woustraat volgde al een maand later de tweede in de Haarlemmerstraat, eveneens in de hoofdstad. Een bewuste keuze. “Wij wonen alledrie in Amsterdam en kennen de stad goed. Dit waren twee hele verschillende locaties.” Op dat moment stonden de drie ondernemers nog dagelijks in hun winkels het vak goed te leren.

De formule sloeg aan. Een half jaar later volgde een vestiging in Utrecht en begon een volgende fase, die van ‘de optimalisering’. De taken werden verdeeld. Registervinoloog en financieel expert Joost Bockwinkel bekommerde zich om de inkoop. Gijs Groenevelt nam de logistiek en de horeca op zich en Freek Padberg legde zich toe op de marketing. Op dit bedrijfsonderdeel was hij wijs geworden bij een grote bierbrouwer. Ze namen wat afstand van de werkvloer en stelden gedegen trainingen samen voor de medewerkers.

De Retail jaarprijs voor beste starter van 2007 werd in de wacht gesleept en het bedrijf groeide in rap tempo naar zes eigen vestigingen. Daarin kwam een kentering medio 2009 met de opening van de eerste franchisewinkel, in Den Haag. Recent volgde een franchisevestiging in Rotterdam en ongeveer tegelijkertijd werd de winkel in Haarlem verkocht aan een franchisenemer.

Kleine wijnboeren

“Franchise past in onze filosofie”, stelt Padberg. “Bij het product wijn is persoonlijk contact zeer belangrijk. We geven dus veel personeelstrainingen. Maar als je zelf niet in de omgeving van de winkel woont, is het moeilijker te begrijpen wat er gebeurt. Want er zijn ook veel activiteiten na sluitingstijd. Je hebt dus een ondernemer ter plekke nodig die de stad kent en snapt. Hij heeft al een netwerk en doet net dat stapje extra voor de klanten. Je merkt dat het zijn eigen zaak is.”

De eerste ervaringen in Den Haag waren bemoedigend. “We hebben een goed jaar achter de rug waarin we veel geleerd hebben. Ons motto is ‘learning by doing’. We gaan steeds opnieuw onze rol bekijken.”

Van de ondernemers wordt verwacht dat zij zich concentreren op hun klanten en hun omzet. “Je moet de overtuiging hebben dat je niet alles zelf kunt doen. De achterzijde regelen wij.” Dat betekent dat de franchisenemer geen omkijken heeft naar de inkoop, marketing, administratie, logistiek en het assortiment op basis van één voorraadsysteem. Want de formule kan alleen succesvol zijn dankzij schaalvoordelen. De franchisegever staat wel open voor suggesties. “Mis je een bepaalde wijn uit de Provence? Dan kijken we of we die kunnen halen.”

Een eerste vereiste voor nieuwe ondernemers is dat zij wel iets met wijn moeten hebben. Trainingen in wijn en verkooptechnieken van enkele maanden moeten die basis uitbreiden tot bijna het kennisniveau van een vinoloog wanneer de winkel opent. En het allerbelangrijkste vereiste, benadrukt Freek Padberg: “Je moet het leuk vinden.”

Supermarkten, slijterijen, kaaswinkels, visboeren en slagers; iedereen verkoopt wijn tegenwoordig. De drie wijnhandelaren nieuwe stijl liggen daar niet wakker van. “Wij zijn een pure wijnspecialist. We gaan geen olijfolie of sterke drank verkopen. En wij zoeken ons specialisme wel uit. Bijvoorbeeld met uitzonderlijke druiven van kleine wijnboeren die niet kunnen leveren aan grote ketens.”

De toekomst van Grapedistrict is geen uitgestippeld pad. Maar groei zal wel plaatsvinden op basis van franchise. “Daar nemen we veel tijd voor. Want het is echt een huwelijk. Je moet het gevoel hebben er samen iets moois van te willen maken.”

Smaken

De wijnen van Grapedistrict zijn naar smaak ingedeeld:

  • mousserend: bubbly
  • wit: easy, mellow, rich
  • rosé: rosy
  • rood: blush, smooth, deep
  • dessert, port en sherry: honey
Lees meer over:
Hans Veltmeijer Hans Veltmeijer
Redacteur