‘Bezoekers franchisebeurs van hoge kwaliteit’

De franchisebeurs Onderneem ’t! vond voor de tweede keer plaats in Hart van Holland in Nijkerk. Na de evaluatie vorig jaar is besloten de aankleding van de beursvloer en -stands aan te passen. De standbouw met houten pallets was een succes. Standhouders die Franchise+ sprak zijn unaniem enthousiast. “Het nodigt uit. En de bezoekers zijn ook nog eens van een hoge kwaliteit.”

Het is donderdagmiddag dringen voor de ingang. Tal van potentiële franchisenemers melden zich bij de receptie. Ze willen naar binnen om zich te laten informeren door de diverse franchiseformules. “Mensen komen heel gericht, dat hadden we niet verwacht. Erg leuk. En erg interessant”, zegt Mark Dekker van Autohopper. Hij is een nieuwkomer op de franchisebeurs Onderneem ’t!. De reden? Autohopper zoekt nieuwe ondernemers. “Wij groeien maandelijks met twee tot vijf partners. Voor de aanwas van nieuwe franchisenemers zijn we op zoek gegaan naar nieuwe, andere methodes om de potentiële ondernemers te bereiken. De beurs is daar een uitstekend middel voor.” Voor Dekker is de deelname aan de beurs geslaagd wanneer hij twee zogenoemde XL-ondernemers vindt. Dit zijn ondernemers met een stand-alone vestiging. Autohopper heeft naast al een tiental XL-partners meer dan honderd shop-in-shoppartners bij autobedrijven, garagebedrijven en schadeherstelbedrijven. Dekker: “Autohopper biedt hen een full serviceverhuurformule, waarbij aan alles is gedacht. Je inspanning en investering blijven tot het minimum beperkt. Maar goed, die ondernemers treffen we hier niet. We zoeken en vinden hier de XL-partners.”

Brandbuilding

FEBO is op Onderneem ’t! niet alleen maar op zoek naar franchisenemers. De reden? Franchisemanager Rob Hogervorst van de Amsterdamse snackformule laat weten wekelijks twee tot drie franchise-aanvragen te ontvangen. “Daar staat tegenover dat we slechts vijf tot acht nieuwe vestigingen per jaar openen. We groeien namelijk niet om te groeien, FEBO gaat altijd voor kwalitatieve groei met een goede locatie en een goede ondernemer.” Maar wat doet FEBO nog meer op de beurs? FEBO draagt franchise en een dergelijke franchisebeurs een warm hart toe, laat Hogervorst weten. “Franchise is gewoon een fantastisch samenwerkingsmodel, heel positief. Ook dat dragen we hier uit, naast natuurlijk onze mooie formule.” FEBO heeft daarbij het beste beentje voorgezet. Het presenteert zich met een nieuwe, frisse stand en deelt de eigen befaamde kroketten uit aan iedereen die deze maar proeven wil. “Brandbuilding”, lacht Hogervorst. “En ja, we zien na zo’n beurs het aantal aanvragen altijd flink stijgen. Het kan zomaar zijn dat er een goede combinatie van locatie en ondernemer tussen zit, daar gaan we dan zeker het vervolggesprek mee aan.” 

Een andere fastserviceformule op de beurs is Subway. Justin Koens van het business development team spreekt van een laagdrempelig evenement waarbij bezoekers kennis kunnen maken met ‘zijn’ formule en ‘zijn’ franchisemodel. “Er loopt hier veel potentie voor ons. We hebben goede gesprekken, heel belangrijk. Het doel is namelijk niet zozeer veel franchisenemers binnen hengelen, maar de juiste franchisenemers te vinden.” De formule presenteert zich op Onderneem ’t! in een stand die volledig is ingericht volgens Subway’s nieuwe Fresh Forward-concept. Uitgebreid klantonderzoek heeft de Subway-organisatie doen besluiten om haar vestigingen wereldwijd volgens dit nieuwe concept in te richten: met de nadruk op vers en het vizier op de toekomst. “Alle veranderingen zijn erop gericht om de klantervaring naar een hoger niveau te brengen. Nederland loopt daarin voorop, er zijn al meer dan 25 vestigingen volgens het nieuwe concept ingericht. En we zien daarbij hele goede resultaten”, aldus Koens. Hij verwacht een aantal mooie leads te halen uit de beurs, ondernemers die een nieuwe vestiging willen starten of bestaande vestiging kunnen overnemen. “Maar ook belangrijk is dat we ons merk en onze transformatie op de kaart zetten en dat de franchisesector ziet dat we in beweging zijn.”

Beursvloer is netjes aangekleed

Leon van Wingerden en Ton Benschop van úw topSlijter blikken aan het begin van het gesprek met Franchise+ eerst terug naar vorig jaar. “Ook toen namen we deel aan dit event, hier op dezelfde locatie in Nijkerk. Maar toch was het destijds wel een stuk minder goed opgezet dan dit keer. Het ziet er nu echt goed uit, de beursvloer is netjes aangekleed en stands zijn uitnodigend. Dat ontbrak eraan vorig jaar”, vertelt formulemanager Benschop. Desondanks hield de formule ook vorig jaar wel een paar mooie leads over aan de deelname. “Daarom staan we er ook nu weer en de beursorganisatie heeft de kritiekpunten ter harte genomen en opgelost.” úw topSlijter is met zo’n tachtig zelfstandige slijters de op twee na grootste slijtersorganisatie op de Nederlandse markt. “Wij zoeken zelfstandig ondernemers, mensen die lokaal bekend zijn, de markt kennen en er een eigen stempel op willen drukken. Ze moeten dit op eigen kracht doen, met ondersteuning van ons.” 

Een ander slijterijconcept is Proozt. Zij zoeken het onderscheid in het feit dat de dranken online zijn te bestellen en toch zijn te proeven. Bovendien worden ze thuis afgeleverd. “Een franchisevestiging van Proozt heet een ‘Proozterij’. In een beschermd postcodegebied promoot en verkoopt de Proozterij wijnen en levert die thuis af”, aldus Gerdwin Lammers. Hij vertelt dat de doelgroep hun wijnen in de supermarkt koopt. “Maar zij weten niet wat ze kopen, ze kopen een etiket. Bij ons kunnen ze wijnen proeven tijdens Proozterijen waar de wijnen van Proozt worden geserveerd. Proozterijen zijn geen deftige wijnproeverijen met een wollig verhaal over Amerikaans eiken of een vleugje vanille. Het gaat bij ons maar om één ding: dat de klant de wijn lekker vindt. En dát bepaalt de klant zélf.” Het is een laagdrempelig concept om in te stappen als ondernemer, stelt Lammers. “We hebben hier al verschillende goede kandidaten gesproken. Opvallend is dat ze heel gericht hiernaartoe kwamen, voor ons. Het gehalte gelukzoekers is heel laag, merk ik. En dat is positief.”

Beurs is de plek voor ontmoetingen

Ook bij Right at Home merken ze dat. De formule heeft in Nederland nog geen franchisenemers aan zich weten te binden. Maar het ziet daarvoor wel kansen. “En waar kunnen we potentiële franchisenemers beter leren kennen dan hier op de beurs”, lacht Luneva van de Burgt in de stand van Right at Home op het Dienstverlenersplein op de beursvloer. Right at Home speelt volgens haar in op de groeiende behoefte aan een andere, meer klantgerichte aanpak in de ouderenzorg en thuisservice. “De traditionele zorg is nog vaak taakgestuurd. Right at Home wil zorg en ondersteuning bieden die is gebaseerd op een persoonlijke relatie met een cliënt.” De zorgbehoefte van ouderen is verschillend en dat vraagt om differentiatie in het aanbod, stelt zij verder. “Dat stelt andere eisen aan een zorgaanbieder. Meer dan in het verleden moet een organisatie daarop zijn ingericht.” Gerard Schut is één van de bezoekers van de beurs. Hij zit midden in de oprichting van zijn eigen zorg- & dienstverleningsonderneming. “Wie maakt de afspraken met verzekeraars? En met de gemeente?”, vraagt hij aan Van de Burgt. Zij antwoordt dat de franchisenemers van Right at Home daar zelf verantwoordelijk voor zijn. “Iedere gemeente hanteert andere regels, als ondernemer moet je daar zelf bovenop zitten. Dat is heel belangrijk.” Schut valt als startende ondernemer onder de doelgroep van Right at Home. “Maar er zijn meer franchiseorganisaties waarmee ik hier op deze beurs het gesprek aan ga”, zegt de ondernemer in de dop. De Right at Home franchiseformule zal hem, mochten ze met elkaar in zee gaan, op veel gebieden ondersteunen. “Onze dienstverlening omvat alles om een zorgonderneming ‘up and running’ te krijgen. Onze franchisenemers krijgen een uitgebreide training en wij ondersteunen hem of haar bij alle aspecten van de bedrijfsvoering, zoals zorgverlening, acquisitie, compliance, marketing, werving en selectie en financiering”, aldus Van de Burgt. Zij zegt daarbij dat Right at Home gaat voor duurzame winstgevendheid, juist voor de lange termijn. “Daarom gaan we in ons businessmodel uit van een relatief groot verzorgingsgebied per franchisevestiging.” Dat spreekt Schut aan. “Onze zorglocatie ligt in Drenthe en we willen een zorgonderneming opzetten met verschillende aspecten. Hieronder valt ook ouderenzorg voor senioren in onze regio. Het is goed als we hierin onderscheidend zijn en blijven en zo een groep aan ons kunnen binden.”

Goede kandidaten

Op het buitenterrein van Hart van Holland in Nijkerk staan Pieter Habermehl en Margreet van Leeuwen van Twin Workwear voor hun bus. Twin Workwear levert bedrijfskleding. “Daarvoor komen we voorrijden, met onze bus met kleding. Zo kunnen bedrijven een passessie organiseren voor hun medewerkers en hen voorzien van de juiste kleding”, aldus Habermehl. Op de beurs hebben zij al tal van leuke reacties ontvangen over hun innovatieve en servicegerichte franchiseconcept. “En ja, we hebben ook al goede kandidaten gesproken”, zegt een enthousiaste Van Leeuwen. Wat zij precies zoekt? “Mensen-mensen. Geen gladde verkopers, maar personen die met hun complete showroom op wielen het leuk vinden om de boer op te gaan en klanten in onder meer de transportsector en de bouw te voorzien van perfect passende kleding.” Habermehl vult aan. “Onze franchisenemers krijgen een eigen regio, daarbinnen ben je als ondernemer volledig verantwoordelijk voor je eigen resultaten. Klantbeheer, advies, offertes opstellen, levering van bestellingen en extreme service doet men allemaal zelf. Daarbij profiteren ze van een bewezen concept met een uitgekiend productassortiment.” 

Een bewezen concept hebben ook Jamin, MultiVlaai, Swirl’s en Limburgia. Toine Vaessen is samen met collega Olga Broekmans enthousiast over de beurs. “Een mooie mix van formules presenteert zich hier. Bovendien is de kwaliteit van de bezoekers echt goed. We hebben al tal van goede gesprekken gevoerd met potentiële kandidaten voor onze formules.” Vaessen ziet de beurs als het ideale platform om mensen kennis te laten maken met de formules. “Hier planten we de zaadjes, na de beurs gaan we pas kijken of die plantjes ook levensvatbaar zijn. Zo inventariseren wij de interesse en gaan we met maatwerk dieper in op de aanvragen. Limburgia is bijvoorbeeld een formule die lokaal erg sterk is en heel goed kan fungeren als shop-in-shop. Terwijl MultiVlaai veel meer een taarten- en vlaaienwinkel is. Beide concepten stellen verschillende eisen aan de franchisenemer, dat brengen we dus altijd eerst goed in kaart voordat we verder gaan.” Ondanks dat er dus geen concrete afspraken met franchisenemers worden gemaakt door Vaessen, is de beurs voor hem al geslaagd. “Als MultiVlaai zijn wij namelijk ‘standhouder van het jaar’. Een prijs die wordt bepaald door mystery shoppers. Zij vinden de uitstraling en de manier waarop de informatie wordt verstrekt van bijzonder hoge kwaliteit. Heel erg leuk.”

Nieuw concept, nieuwe uitstraling, nieuw elan

De franchisebeurs Onderneem ‘t! presenteerde dit jaar een nieuw beursconcept. Naast bekende elementen als het horecaplein, de seminarruimte en de Startersstands, voor jonge formules en start ups, werden verschillende nieuwe elementen toegevoegd, zoals het Dienstverlenersplein en Experienceplein met pop up stores en foodtrucks van Subway en De Pizzabakkers. Nieuw was ook de standbouw en de aankleding van de beursvloer. Een stap die in goede aarde viel, merkte ook directeur Egbert van Triest van Pop Up Pallets uit Amersfoort, die de standbouw verzorgde. “Geen gezeur en geen gemopper, men was tevreden. Leuk toch.” Van Triest werkt met pallethout dat in Nederland worden gemaakt uit Europees massief blank vuren hout, FSC gekeurd. “Het mooie is dat de Pop Up Pallets (PUP) heel flexibel zijn. Een net iets langere stand of juist hogere stand, breder of juist korter, het kan allemaal. Zo hebben we voor standhouders een eigen unieke stand gecreëerd tijdens Onderneem ’t!.”

Volgens Van Triest heeft deze aanpak gezorgd voor een informele en warme sfeer in de beurshal. “En dat resulteert er weer automatisch in dat er ontmoetingen ontstaan. Neem zo’n Dienstverlenersplein: het is als het ware een mini-markt waar iedereen met elkaar praat en op een informele wijze langs de stand wandelt voor een praatje. Het heeft echt goed uitgepakt en gezorgd voor nieuw elan. Op naar volgend jaar!”

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie