Het belang van personal branding voor een kandidaat franchisenemer

Jezelf als (aspirant-)franchisenemer aansluiten bij een franchiseformule is een serieuze stap. In dit proces is voldoende aandacht besteden aan jouw personal branding van groot belang. Om een beeld te geven, een selectieproces bij een franchiseformule is een proces wat gemid-deld drie tot vier maanden kan duren. En waarbij diverse contactmomenten zijn tussen (aspi-rant-)franchisenemer en franchisegever. Personal branding kan ervoor zorgen dat dit proces soepeler verloopt.

Herma van Hienen, franchise recruiter bij Franchiseplus, en Annabel Brands, franchise consultant bij Koelewijn & Partners weten als geen ander hoe belangrijk personal branding is in het selectieproces.

Herma is verantwoordelijk voor het selecteren van kansrijke en geschikte (aspirant) franchisenemers voor verschillende franchiseformules en staat dagelijks in nauw contact met zowel kandidaten als franchisegevers.

Annabel begeleidt de opstart van nieuwe formules en helpt bij de doorontwikkeling van gevestigde franchiseformules. Annabel weet precies wat franchisegevers verwachten en zoeken in een kandidaat. Samen geven ze antwoorden op vragen die helpen bij het inrichten van jouw personal brand.

1. Hoe zou je personal branding beschrijven?

Personal branding is een manier waarop jezelf presenteert aan anderen. Dit is vergelijkbaar met hoe een merk of bedrijf dit doet. Echter is personal brandig gericht op jezelf presenteren als persoon. Hierbij kun je denken aan uitlichten wat jou als persoon uniek maakt. Ook kan je jouw specifiekekwaliteiten en ambities benadrukken. Hierdoor onderscheid je jezelf van de massa en creëer je een positief beeld voor de buitenwereld, waaronder franchisegevers.

2. Wat is het belang van personal branding?

Door gebruik te maken van personal branding positioneer je jezelf in de markt en weten potentiële franchisegevers direct wie je bent en waar je voor staat. Door hierin duidelijkheid te scheppen, is het gemakkelijker voor beide partijen om te beoordelen of er een match is tussen franchisenemer en franchisegever. Dit is juist in de huidige markt belangrijk. Er zijn namelijk steeds meer franchiseformules en ook (aspirant) franchisenemers weten steeds beter waar ze naar op zoek zijn. Vandaar dat dus geconcludeerd kan worden dat het belang van personal branding alleen maar groeit.

3. Is personal branding moeilijk?

Personal brandig is op zichzelf niet moeilijk. In principe vertel je wat over jezelf en jouw kwaliteiten en ervaringen. Houd hierbij wel rekening met het feit dat je jezelf naar waarheid beschrijft en geen verwachtingen creëert die je niet kunt waarmaken. Om dit te doen is dus enige zelfkennis vereist. Als je het moeilijkvindt jezelf goed te beschrijven, kun je ook aan vrienden of (oud-)collega’s vragen wat zij vinden dat jouw unieke en sterke punten zijn. Met behulp van deze input kan je jezelf dan realistisch beschrijven en voorkom je dat je een te positief of negatief beeld schetst.

4. Hoe zorg je ervoor dat je jezelf onder-scheidt van andere (aspirant-)franchise-nemers?

Om jezelf te kunnen onderscheiden van anderen is authentiek en uniek zijn een van de belangrijkste pijlers. Durf hierin zelfverzekerd te zijn en ook echt te staan waarvoor je staat. Kies hierbij dan ook een specifieke kwaliteitdie je belicht en waarbij je aantoont dat je ook echt de beste bent. Als je dit dan ook nog duidelijk communiceert, is succes verzekerd. Daarnaast zijn een goede voorbereiding voor alle gesprekken, meeloopdagen en interactiemomenten in het selectieproces belangrijk. Dit kun je doen door jezelf alvast goed in te lezen over franchise en alle ins & outs over de formule waar je jezelf bij zou willen aansluiten. Door jezelf te verdiepen in de formule en in franchise in het algemeen geef je een gemotiveerd en leergierig beeld af richting de franchisegever. Maak daarnaast bijvoorbeeld een krachtige presentatie over wie jij bent, jouw ervaringen tot nu toe, jouw ontwikkelpunten en wat jouw motivatie is om in te stappen in een franchiseformule. Tot slot, investeer tijd in het creëren van een representatief en compleet LinkedIn profiel. Je zult merken dat dit enorm gewaardeerd wordt vanuit de franchisegever.

Personal Brand

 

5. Wat zijn de voordelen van personal branding?

Zoals al eerder genoemd, heeft personal bran-ding veel voordelen. Bij een goede uitvoering van personal branding onderscheid je jezelf van anderen, is het duidelijk waar je voor staat en positioneer je jezelf als een expert op een specifiek gebied. Verder zorgt het ervoor datanderen je beter herinneren en creëer je dus betere kansen voor jezelf.

6. Wat is het beste medium om te gebruiken voor personal branding? Waarom dat medium?

Als (aspirant-)franchisenemer is het beste en meest logische medium LinkedIn. Investeren in het bouwen van een representatief en compleet LinkedIn-profiel betekent de keuze maken voor investeren in een kennis- en net-werkplatform. Er zijn maar liefst 8,5 miljoen Nederlandse gebruikers, dit is dus meteen jouw digitale visitekaartje. Vandaar dat het advies luidt: ga op onderzoek uit en creëer een professioneel maar persoonlijk profiel.

7. Hoe gaan (aspirant-)franchisenemers nu om met personal branding?

Vanuit de functie franchise recruiter spreekt Herma wekelijks een verscheidenheid aan (aspirant-)franchisenemers. Opvallend is dat weinig kandidaten bewust bezig lijken te zijn met het onderwerp personal branding en hier vrijwel geen vragen over stellen tijdens de gesprekken die met mij als recruiter gevoerd worden. De kandidaten leunen over het algemeen op de structuur die ik tijdens de gesprekken aanhoud. En vragen zelden tot nooit wat er precies van ze verwacht wordt in de vervolggesprekken met franchisegevers.

8. Is er vanuit franchisegevers vraag voor betere personal branding van (aspirant-) franchisenemers?

Het valt op te merken dat franchisegevers het steeds belangrijker vinden dat (aspirant-)franchisenemers actief zijn op social media zijn en voldoende aandacht en tijd besteden aan het creëren van een representatief en volledig LinkedIn-profiel. Dit kan van sterke meerwaardezijn voor de toekomstbestendigheid van de franchiseformule en voor de persoonlijke ontwikkeling van de franchisenemer.

Kortom: onderschat niet het belang en de meerwaarde van aandacht besteden aan jouw personal branding, wanneer je jezelf als (aspirant-)franchisenemer presenteert aan de franchisegever.

Franchise+ Franchiseplus
Redactie

Koelewijn & Partners helpt al sinds 1988 franchisenemers én franchisegevers in iedere branche en elke ontwikkelingsfase met advies en hands-on ondersteuning om de volgende stap te nemen voor nog meer succes.