Het belang van een goede debiteurenadministratie
Het ondernemerschap kent veel facetten. Je bent ondernemer geworden omdat je ergens heel goed in bent en dat talent wilt benutten om geld te verdienen. Maar geld verdien je alleen als klanten jouw product of dienst afnemen en daarvoor betalen. Klinkt logisch, maar er zijn jaarlijks heel wat facturen die onbetaald blijven. In veel gevallen had de gedupeerde ondernemer dat kunnen voorkomen door zijn huiswerk wat beter te doen.
Je vooraf indekken
Het geeft een euforisch gevoel wanneer je als ondernemer, na een hele reeks investeringen te hebben gedaan, eindelijk resultaat van al dat geploeter ziet. Als de eerste klantbetalingen worden bijgeschreven op je rekening, weet je pas echt waarvoor je het allemaal doet. Maar wat nu als een grote klant een flinke rekening bij je heeft openstaan, die vanwege een faillissement niet betaald wordt? Veel ondernemers weten niet dat ze zich vooraf tegen dit risico kunnen verzekeren. Als je bij de start van je bedrijf meteen een goede kredietverzekering afsluit, kan je dat veel kopzorgen besparen. Dit type polis staat ook als debiteurenverzekering bekend. Deze verzekering zorgt ervoor dat jij zelf niet in financiële moeilijkheden komt, als klanten niet meer kunnen betalen.
Het koren en het kaf
Het overgrote deel van de ondernemers in binnen- en buitenland is betrouwbaar en doet op een eerlijke manier zaken. Maar hoe weet je zeker dat je met een bonafide partij te maken hebt? Het kan geen kwaad om van een nieuwe klant vooraf diens achtergronden te checken. Zoek bijvoorbeeld naar openbare reviews over het bedrijf en doe een kredietwaardigheidscheck om erachter te komen of het bedrijf wel in staat is om grote bedragen te kunnen ophoesten. Zo scheid je al bij voorbaat enigszins het koren van het kaf en kun je wellicht een zeperd voorkomen. Vooral wanneer met een order veel geld ineens gemoeid is en jij zelf ook moet investeren, bijvoorbeeld in specifieke goederen voor deze klant, is dit zeker geen overbodige luxe.
Contactmoment
Zorg ervoor dat je altijd direct actie onderneemt in het geval van onbetaalde facturen. Klanten moeten weten dat jij je zaakjes goed op orde hebt en geen uitstel van betaling duldt. Als jij zelf de boel laat versloffen, zal een klant de volgende keer sneller geneigd zijn een betaling eigenhandig voor zich uit te schuiven. Een telefoontje naar de klant is een goede betalingsherinnering, maar verkoop-technisch gezien ook een mooi contactmoment.