Attentie, attentie: hier werken Fans!

Het Fan-ergy label als dynamisch keurmerk voor hartverwarmende dienstverlening.

Een aangename najaarsdag in Nijmegen. Na een intensieve strategiesessie met het prille Fan Factory-team lopen we de stad in voor een hapje en een natje. We kijken nieuwsgierig bij verschillende tentjes naar binnen, op zoek naar de juiste plek. Al gauw komen we tot het besef, dat we in onze zoektocht vooral aanslaan op de medewerkers van de verschillende horecagelegenheden: stralen ze van energie en enthousiasme en voelen we bij hen de wil om er voor ons een onvergetelijke avond van te maken? Zijn ze ‘merknemers’ in plaats van ‘doorsnee’ werknemers, fans tot in hun tenen, van hun werk en van hun merk? Dáár willen we zijn! Konden we die Fan-ergy nou maar meteen van de gevel aflezen… En Eureka…het idee voor het Fan-ergy label is geboren.

Hartverwarmende dienstverlening spotten in een oogopslag? 

Het is allang wetenschappelijk bewezen: mensen maken hét verschil als het gaat om hartverwarmende dienstverlening. Klanten, gasten: ze willen zich verzekeren van de best mogelijke ervaring. En voor werkzoekenden geldt eigenlijk precies hetzelfde. Het gaat tegenwoordig zelden of nooit alleen om de werkzaamheden zelf. Die extra’s, die ervaring: ze komen allemaal samen in het één op één contact met en tussen medewerkers. Hun professionaliteit en prestaties, hun passie en plezier zijn dan ook de graadmeter voor de Fan-ergy van een organisatie. Met het Fan-ergy label op de gevel en op je website wordt die Fan-ergy nu direct zichtbaar. Te spotten in een oogopslag. 

In het rood staan loont 

De basis van dit label is simpel-met-een-twist: wie een koelkast koopt, ziet aan het energielabel het energieverbruik. Hoe minder (groener) hoe beter. Rood is de kleur van de energieverspillers. Wij hebben dit principe omgedraaid: hoe meer energie een organisatie heeft (hoe roder), des te beter kunnen en zullen medewerkers excelleren in hartverwarmende dienstverlening. Het label geeft verschillende scores weer. Zowel de dimensie van passie en plezier (bijdrage aan het werkgeluk van het individu) in relatie tot de dimensie van professie en prestatie (bijdrage aan het succes van de organisatie). En het zegt hoeveel procent van de medewerkers zo fan is dat zij hun merk zullen aanbevelen. De scores zijn gebaseerd op een uitgevoerde Fan Scan. 

Focus op medewerkers: katalysator voor winstgevendheid en duurzame groei

Je moet het als organisatie wel durven ophangen, zo’n Fan-ergy label. Want misschien zijn je scores in eerste instantie nog niet optimaal. Het goede nieuws is, dat je er wel direct mee laat zien, dat je het welbevinden en welzijn van je medewerkers bijzonder belangrijk vindt.

Het verschil maken van selectie tot offboarding

Alleen organisaties die employer branding erkennen als het natuurlijk resultaat van goed werkgeverschap, in plaats van als een met marketingtrucs kunstmatig op te poetsen concept, zijn toekomstbestendig: wie een hoog Fan-ergy level vooropstelt, wint. Kijk maar naar bedrijven als Coolblue, Hunkemöller en Bol.com, maar ook bijvoorbeeld Dopper, AFAS en Tony Chocolonely. Zij maken hét verschil in hartverwarmende dienstverlening. Met blije, enthousiaste, gedreven medewerkers, die zich gezien, gesteund en gestimuleerd voelen. Met fans van hun werk en merk van selectie tot off-boarding.

Eerst Nijmegen, dan…

Het Fan-ergy label is ontwikkeld om in zeven jaar, op zeven continenten (inclusief Mars), zeven miljoen mensen – zowel medewerkers als gasten, klanten, cliënten of patiënten – fan te maken van werk en merk. Kijk dus niet vreemd op, wanneer je over een paar jaar door het centrum van Nijmegen loopt en bij iedere winkel, ieder café, ieder restaurant het Fan-ergy label tegenkomt… met torenhoge scores, natuurlijk! Dat is onze droom, daar komen we iedere dag vol passie en plezier voor uit ons bed.

Waar droomt jouw organisatie van? Wil je weten welk gevoel jouw organisatie oproept bij je medewerkers? Wat laten jouw mensen zien aan je klanten, gasten en niet te vergeten, de arbeidsmarkt? We brengen het graag voor je in kaart. Neem contact met ons op voor een Fan Scan en krijg je eigen Fan-ergy label! 

Fan Factory
Erik Bemelmans Erik Bemelmans
Managing Partner
Stel je vraag aan Erik Bemelmans
CAPTCHA