ANWB Rijopleiding wil doorgroeien

Negen jaar geleden startte de ANWB met een franchiseformule voor rijopleidingen. Inmiddels bestaan er 21 vestigingen van ANWB Rijopleiding door het land. Daar blijft het niet bij, laat directeur Hans Hendrickx in een interview weten. "We willen absoluut doorgroeien."

De afgelopen twee jaar maakte ANWB Rijopleiding al een flinke slag. Belangrijke onontgonnen gebieden werden voorzien van een franchisevestiging, zoals Zeeuws-Vlaanderen. Maar directeur Hans Hendrickx van ANWB Rijopleiding leunt met de 21 vestigingen allerminst achterover. “We willen absoluut doorgroeien”, laat hij weten. “Een aantal witte vlekken gaan we nog dit jaar invullen.” De steden Zwolle en Enschede noemt hij daarbij als eerste mikpunten.

Voor volgend jaar is de doelstelling om nog drie vestigingen te openen. De uitbreiding is deels mogelijk met bestaande franchisenemers maar ook nieuwe ondernemers zijn welkom. Die moeten wel een bepaald profiel hebben. “Een achtergrond in de rijschoolbranche is mooi, maar niet per se noodzakelijk. Het moeten wel absoluut ondernemers zijn die sterk op de kleintjes letten. Dat is belangrijk gezien de krappe marges in de branche. Ze moeten goed kunnen organiseren en strak kunnen plannen.”

Ondernemers met ‘een kruideniersmentaliteit’ hebben zodoende een pré, maar er komt nog een gewenste vaardigheid bij kijken. “Ze moeten heel goed met de doelgroep om kunnen gaan. Dat zijn jongeren tussen de achttien en vierentwintig jaar.”

Op 1 januari 2010 worden er nieuwe vijfjarige franchisecontracten afgesloten. Daarbij zal het karakter van de formule wat veranderen. “We gaan meer naar de harde franchise toe, met vooral duidelijke richtlijnen hoe met de naam ANWB naar buiten mag worden getreden.” Ook wordt dan sterker opgevolgd hoe de franchisenemers met de leads, de klanten die via de website van de ANWB zijn doorverwezen, omgaan. En welke resultaten er worden geboekt; volgt iemand wel of niet de opleiding met succes. “We gaan heel sterk steunen op kwaliteitsbewaking, dat wordt een speerpunt.”

Dat gebeurt nu trouwens ook al. Zo bezoekt een formulemanager eens in de maand de franchisenemers om ze aan te sturen en te ondersteunen. “En we leiden verkopers en instructeurs op zodat overal het kwaliteitspredicaat van de ANWB op kan.” De debiteurenadministratie wordt bovendien door het hoofdkantoor in Eindhoven uit handen genomen van de rijscholen.

De beoogde hardere franchise moet niet in verband worden gebracht met een scheve relatie tussen franchisegever en franchisenemer, benadrukt Hendrickx. “We doen alles in nauw overleg met de franchisenemers.” Buiten de franchiseraad zijn er verschillende commissies waarin ervaringen uit het werkveld gedeeld worden.

De aangesloten ondernemers hebben het voordeel tot de grootste speler in de branche te behoren. Zo hebben ze de beschikking over door TNO ontwikkelde simulatoren waarin jongeren alvast vanaf hun zeventiende jaar kunnen oefenen. “Als de lesauto dan op hun achttiende komt voorrijden hebben ze al vele uren voorsprong.”

ANWB Rijopleiding hanteert marktconforme tarieven. “We zijn daarbij wel heel eerlijk, voor duizend euro heb je je rijbewijs niet, daar zijn gemiddeld wel veertig lessen voor nodig.” Van de economische recessie was tot voor kort weinig te merken. “Ik hoop dat het redelijk overwaait bij ons”, spreekt Hendrickx uit. “Maar de afgelopen weken ondervinden we wel een teruggang.”

Lees meer over:
Hans Veltmeijer Hans Veltmeijer
Redacteur