Amstel Loca Food Cafe

Bierbrouwerij Heineken heeft een franchiseformule ontwikkeld voor de Nederlandse franchisemarkt. Op woensdag 2 mei opende de eerste vestiging van Loca Amstel Foodcafé zijn deuren aan de Riviervismarkt in het centrum van Haarlem. Het weer droeg al meteen bij aan de mediterrane sfeer van het concept want de zon scheen volop.

De komende jaren wil Heineken minimaal twintig franchisevestigingen openen in Nederland. Franchise+ sprak met Bas Bakker, senior brand manager Amstel.

Wie denkt dat Heineken geen ervaring heeft met franchising, heeft het mis. In Spanje en Italië heeft het concern zes verschillende franchiseformules met in totaal meer dan 600 vestigingen. “In Spanje zijn wij zelfs de grootste franchisegever. Groter dan bijvoorbeeld McDonald's. Bij het ontwikkelen van dit concept hebben we geprofiteerd van de kennis en ervaring van onze Zuid-Europese collega’s”, vertelt Bas Bakker.

Anders dan de naam doet vermoeden is Loca Amstel Foodcafé een volledig Nederlandse formule ontwikkeld door Heineken in nauwe samenwerking met de bekende tv-kok Ramon Beuk. “Dit franchiseconcept is een goede manier om de merkwaarde van Amstel te vergroten. Als je dit concept ontwikkelt binnen de traditionele aanpak van Heineken als leverancier en de café-eigenaar als afnemer, heb je onvoldoende zeggenschap over de formule. En het exploiteren van eigen cafés doen we niet. Wij gaan niet op de stoel van de horeca-ondernemer zitten. Kortom, franchise is een ideale manier om samen met de horeca-ondernemer het concept waar te maken.”

Foodcafé

Loca Amstel Foodcafé is een eigentijdse mix van café en restaurant. De vraag ligt voor de hand wat het verschil is met een eetcafé. Senior brand manager Bas Bakker daarover: “In het algemeen is een eetcafé een café waar je ook iets kunt eten. Eten als aanvulling op de verkoop van drank. Misschien doe ik sommige eetcafés onrecht met deze constatering. Maar het gaat om de gedachte. Bij onze formule maakt eten integraal deel uit van de formule. Bij Loca Amstel Foodcafé kun je in een gezellige informele sfeer goed eten met een goed glas erbij. We dekken de tafels niet in, er ligt geen sjiek linnen op de tafels, maar je kunt kiezen uit verse maaltijden tegen een betaalbare prijs. Met de term ‘loca’ spelen we in op de Aziatische en mediterrane sfeer die we ook op de menukaart tot uiting laten komen. En dat ‘loca’ klinkt zoals ‘lokaal’ is mooi meegenomen.”

Bij Loca Amstel Foodcafé wordt gewerkt met versbereide maaltijden. Bas Bakker: “Het is absoluut noodzakelijk dat je een kok in dienst hebt. Alle maaltijden worden bereid met verse ingrediënten. De menukaart wordt centraal samengesteld en zal zo’n vier keer per jaar worden aangepast. Voorlopig zorgt de franchisenemer via de plaatselijke groothandel voor de inkoop van ingrediënten. Wij zullen bekijken in hoeverre het op den duur handig is om de inkoop en levering van ingrediënten centraal te regelen. Bij het samenstellen van de keukenbrigade adviseert onze kok Ramon Beuk. Hij werkt ook de eerste weken in een nieuwe vestiging mee om mensen in te werken en vertrouwd te maken met het concept.”

Eigentijds

Een Loca Amstel Foodcafé is zeven dag per week geopend van elf uur ’s ochtends tot ongeveer twee uur ’s afhankelijk van de plaatselijke sluitingstijden. “Bij het samenstellen van de menukaart houden we er rekening mee dat er voldoende lunchgerechten zijn, hapjes voor bij de borrel en dat je een diner kunt bestellen. Ook moet het mogelijk zijn om rond middernacht nog iets uit de keuken te bestellen, bijvoorbeeld als je uit de schouwburg komt”, gaat Bas Bakker verder. “We hebben gekozen voor een eigentijdse maar tegelijk ook warme uitstraling met de kleuren rood en wit en rvs. Wij werken met een open keuken. Dat niet alleen: ook de fusten en biertanks zijn voor de gasten zichtbaar en het bier komt niet uit de kelder maar stroomt via zichtbare rvs-leidingen naar de tapkranen die van boven komen.” Amstel, Brand en Wieckse Witte worden standaard vers getapt. Daarnaast is er een ruim assortiment speciaalbieren op fles verkrijgbaar.

Franchisenemers

De senior brand manager schetst het profiel van de ideale franchisenemer van een Loca Amstel Foodcafé: “Tussen de 25 en 45 jaar, een conceptdenker. Hij of zij beschikt over horeca-ervaring en de benodigde papieren. Ervaring in de horeca is een must, horeca-ervaring in de vestigingsplaats een absolute pré. Eigen geld is noodzakelijk maar de formule is nog zo nieuw dat we daar op dit moment nog geen exacte cijfers van kunnen geven. Hetzelfde geldt voor de inrichtingskosten. Dat is ook erg afhankelijk van de locatie. Bijvoorbeeld via de door ING opgerichte Europese Horeca Financieringsmaatschappij (EHF) kunnen wij helpen met de financiering. Hetzelfde geldt voor het vinden van een geschikt pand. We denken aan minimaal een locatie op A2-niveau, liefst A1 met veel winkelend publiek. Een terras is een voorwaarde en er moet een open keuken in kunnen.” Terug naar het profiel van de franchisenemer: “Oog voor kwaliteit, goed leiding kunnen geven, commercieel inzicht en natuurlijk gastvrij.”

De broers Gerwin en Ramon OudHaarlem beleefden op 2 mei een droomstart met het eerste Loca Amstel Foodcafé. Nederland heeft er een franchiseformule met grote potentie bij.

Lees meer over:
Bert Jongen Bert Jongen
Redacteur