‘Al onze franchisenemers hebben op de brommer gezeten’

Domino’s Pizza heeft in Misja Vroom een nieuwe CEO. Hij volgt Andre ten Wolde op, die na ruim 12,5 jaar als COO voor Domino’s Pizza Enterprises in Europa aan de slag gaat. De doelstelling van de nieuwe voorman is helder; groei. “We willen verdubbelen.”

“Gesetteld? Nou, nee. Nog niet. De aanstelling was officieel 1 juli, kort voordat de vakantieperiode begon.” Toch belandt hij in een gespreid bedje; de formule groeit en bloeit in Nederland met inmiddels meer dan 260 vestigingen. Dat was in België een aantal jaren geleden wel anders. Vroom was daar de laatste vier jaar verantwoordelijk voor de expansie en activiteiten. “De Belgische markt moest voor Domino’s nog worden ontgonnen. Maar inmiddels zijn we ook in België het grootste pizza bezorgsysteem qua vestigingen, maar onze ambities reiken verder en er valt in België nog veel te winnen. Net als in Nederland ligt ook in België de nadruk op het openen van nieuwe vestigingen.” Vroom weet dat dit snel kan gaan. “Het concept staat, en daarmee ook de systemen. Het feit dat we daardoor heel goed aan nieuwe franchisenemers kunnen uitleggen hoe je succesvol kunt zijn met de het exploiteren van een Domino’s vestiging, zorgt dat we een snelle expansie verwachten. In België, maar zeker ook in Nederland.” 

Vroom legt daarbij de lat hoog. “Een verdubbeling van het aantal vestigingen in vijf jaar moet mogelijk zijn. Of dat niet te ambitieus is? Nee.” Hij heeft daarbij de historie aan zijn zijde. Domino’s had ruim twaalf jaar geleden vijftig vestigingen in Nederland en twee in België. Inmiddels zijn het er meer dan 300 in de Benelux. “Natuurlijk zijn er uitdagingen, zoals het vinden van de juiste vestigingspunten en franchisenemers. Maar uitdagingen bieden ook mogelijkheden.”

Franchisenemer

Vroom kan het weten, jarenlang was hij franchisenemer van de formule. Hij begon met één vestiging, uiteindelijk werden dat er veertien. “Het is super gaaf om te zien dat een tiental medewerkers van mij destijds, nu franchisenemer zijn bij de formule. Want dat is ook Domino’s. Wij bieden mensen met ambitie en potentie kansen. Voor mensen die al binnen de formule actief zijn hebben we verschillende programma’s om een eigen vestiging te starten.” Volgens Vroom is die nieuwe aanwas ontzettend belangrijk. “Onze franchisenemers hebben allemaal op de brommer gezeten. Met andere woorden; ze kennen de formule van binnen en buiten en weten heel goed wat ze te doen staat als ze zelf verantwoordelijk zijn voor een eigen vestiging. Dit in combinatie met het bewezen concept zorgt voor succes.”   

Volgens Vroom is er voor franchisenemers binnen de formule voldoende bewegingsvrijheid om de vestiging naar de eigen hand te zetten. “Bovendien zetten we als hoofdkantoor ook in op lokale assortimenten. De klant in België is echt anders dan in Nederland. Daar moeten wij het menu op aanpassen, evenals de locatie. In België was bijvoorbeeld bij mijn aanstelling vier jaar geleden het aantal vestigingen nog beperkt, om zichtbaarheid te creëren is de locatie daar heel belangrijk. Verder is daar het aantal afhalers in verhouding tot bezorging groter dan in Nederland. Ook dat betekent dat je op een goede plek moet zitten.” Vroom zegt dat de locatie sowieso belangrijker wordt voor Domino’s. “Je moet dichtbij de klant zitten, vandaar ook onze groeiambities. De nieuwe generaties, de jongeren die begin deze eeuw zijn geboren hebben honger en willen meteen eten. Wij moeten er op dat moment zijn en de behoefte kunnen invullen.”

Nieuwe generaties

De nieuwe generaties hebben volgens Vroom bovendien een hele andere vorm van tijdsbesteding. “Daar moet je rekening mee houden en daar moeten wij als formule ook op voorsorteren met innovaties.” Zo startte de retailer afgelopen jaar met Order Anywhere, als het enige andere land naast Australië. Daarmee kunnen klanten hun pizza laten afleveren waar ze zich op dat moment bevinden. Op het strand in Scheveningen, bijvoorbeeld. Ook kondigde Domino’s recent een pilot aan voor pizzabezorging door middel van een robot. Deze autonome robots bezorgen binnen 15 tot 30 minuten zelfstandig producten binnen een straal van ongeveer 1.5 kilometer. In Nederland zullen de robots in een kleine straal om de winkel bestellingen afleveren zodat de gemiddelde bezorgtijd van 22 minuten blijft gewaarborgd. “Robots, maar ook drones zijn hun tijd nu misschien nog ietwat vooruit. Maar wij geloven in deze ontwikkeling en wij verwachten dat dit snel een vaart neemt. En dan zijn wij er klaar voor, we staan vooraan om de klant optimaal te bedienen.”

Behalve dergelijke innovaties werkt Domino’s ook aan een verdere verduurzaming van de bezorging. Nu is zo’n 70 procent van de fietsen en scooters elektrisch, maar in 2021 moet dit 100 procent zijn. Vroom: “Maar ondanks alle innovaties blijft de mens voor ons op één staan. Niet alleen degene die de pizza aan huis bezorgt, ook de franchisenemer is de sleutel tot succes. Maar die franchisenemer wordt wel van alle gemakken voorzien en ondersteund door ons om de klant optimaal te bedienen.”  

Versterking Europees Leadership Team

Domino’s Pizza Enterprises groeit hard in Europa. Om die groei te faciliteren, versterkt DPE het Europees Leadership Team. Andre ten Wolde zal naast CEO Andrew Rennie plaatsnemen in het LT en als COO verantwoordelijk zijn voor de Europese Marketing, Development en daarnaast diverse andere projecten. Andre ten Wolde: “Het is onze ambitie om flink te groeien in Europa. Zowel binnen de bestaande landen als in nieuwe landen. Het is voor mij een prachtige nieuwe uitdaging om de lokale directies daarbij te ondersteunen.”

 

Lees meer over:
Martijn Louws Martijn Louws
Redacteur
Bekijk ook