2006 wordt een goed retailjaar!
Het consumentenvertrouwen stijgt weer, hier en daar vertoont de economische groei weer wat oplevingen, het lijkt erop dat we met z’n allen de goede kant opgaan. Of toch niet? Is het wellicht nog te vroeg om te juichen? Moeten we nog even de adem in en de broekriem strak houden? Franchise+ vroeg het een aantal franchise-experts en kwam erachter dat de meningen zeer verdeeld en de verwachtingen heel divers zijn.
ABN AMRO: ‘Veel kansen voor franchisenemers’
“Ik denk dat het in ieder geval beter wordt dan het afgelopen jaar, dus ik ben het voor een groot deel met de stelling eens. Je kunt discussie voeren over wat goed is, maar je ziet het echt wel aantrekken. Het consumentenvertrouwen neemt weer toe. Het was nog even afwachten wat het loonstrookje voor januari bracht, maar het besteedbaar inkomen groeit wel dit jaar. Veel kansen zie ik met name voor formule- en franchisenemers. Die zag je het gedurende het afgelopen jaar verhoudingsgewijs al een stuk beter doen ten opzichte van de niet-gebonden ondernemers. Het thema is samenwerken. Dan kun je een betere dienstverlening en een beter product leveren. Onder de niet-gebonden winkels heeft een koude sanering plaatsgevonden en ze zijn steeds verder op achterstand gekomen. Als je nu als niet-gebonden ondernemer wilt overleven, moet je concept heel bijzonder zijn. Zó bijzonder dat mensen bereid zijn om er een grote afstand voor af te leggen. En als je concept zo bijzonder is, moet je jezelf gaan afvragen of je niet meerdere winkels moet gaan openen, verspreid over het land.” (Peter Huizinga, Afdelingsdirecteur Formule & Franchise Arrangementen bij ABN AMRO Bank N.V.)
BRUNA-Epe: ‘Het zal nog niet echt goed worden’
“Ik denk dat het een beetje gemiddeld blijft, het zal nog niet echt goed worden. Maar wat is goed? Dan moet je als ondernemer toch al gauw 5 tot 6 % plussen en dat zie ik voor 2006 nog niet gebeuren, ook al zegt iedereen dat het weer aantrekt. Ik geloof het nog niet, ik moet het eerst zien. Als je het over een periode van 7 jaar bekijkt, dan is het wel weer tijd om uit dit dalletje te klimmen, maar ik ben er toch wel negatief over. Niet dat wij het zo slecht doen. Gezien de omstandigheden hebben we toch wel een goed jaar achter de rug. We hebben in 2005 dezelfde omzet als in 2004 gehaald en dan mag je in deze tijd als ondernemer toch wel tevreden zijn. Wij maken goed gebruik van de Bruna-formule en daar voegen we ons eigen ondernemerschap aan toe, dat is heel belangrijk in het dorp waar wij zitten. We hebben een heel goede sinterklaas achter de rug. Als het slecht gaat, willen mensen aan het einde van het jaar toch een beetje feestvieren. En dat kan bij ons, wij zitten niet in de hoek van de grote aanschaf. Onze handel raakt ook niet in een enorme dip als het economisch tegenzit. Aan de andere kant is het ook geen hosanna als het weer aantrekt. Het kabbelt een beetje. Mijn moeder heeft 50 jaar in de winkel gestaan, maar of ik het zo lang volhoud… Ik vind toch wel dat er een zekere verharding in de omgangsvormen is opgetreden. Het wordt er niet leuker op.” (René Hagedoorn, franchisenemer BRUNA-Epe)
EXPO: ‘Alle parameters zijn aanwezig om het tot een goed jaar te maken’
“Ik hoop het ook en ik denk het ook. Ik denk dat alle parameters aanwezig zijn om het tot een goed jaar te maken, specifiek ook voor EXPO. We hebben bewezen in een dalende retailmarkt toch voldoende stijging qua vergelijkbare omzet neer te zetten. Dus als we het al goed doen in economisch mindere tijden, zullen we het hopelijk nog beter doen als het klimaat weer aantrekt. Macro-economisch staan veel lichten op groen. Het vertrouwen van de consument blijft wel een slag om de arm, internationale gebeurtenissen hebben veel invloed. Als er wat gebeurt wat niet te ver van ons bed is, heeft dat zijn weerslag op het sentiment van de consument. Maar ik denk dat 2006 over het algemeen een goed jaar wordt. Binnen de markt heeft redelijk wat vernieuwing en verschuiving plaatsgevonden en EXPO heeft verder hard gewerkt aan zijn onderscheidende kracht, zowel qua product als qua concept. Voor wat betreft de locaties: we hebben een serieuze expansieslag kunnen maken van 25 nieuwe winkels, waarvan 10 in Nederland. Kortom, wij zijn klaar voor 2006!” (Dominique Berlenger, Expansion Manager bij Art EXPO Franchise B.V.)
European Franchise Consultants: ‘Het gaat toch nog tegenvallen’
“Nee, ik denk dat het toch nog gaat tegenvallen. Je zit met de naijleffecten van de dip in de economie en de naijleffecten van de ketens die daarbij in de problemen zijn gekomen. Er komt ook steeds meer aandacht voor het feit dat er áán de retail veel wordt verdiend maar ín de retail erg weinig. Dan denk ik aan redenen als de te hoge huur, de hoge vierkante meterprijzen, de kosten voor arbeid. De exploitatie kost ondernemers door de bank genomen erg veel geld, terwijl onroerend goedexploitanten en de intermediaire wereld – of dat nu gaat om werving- en selectiebureaus, financiële instellingen of reclamebureaus – wel aan de retail verdienen. Ondernemers in de retail moeten wat dat betreft zelf eerder aan de onderhandelingstafel gaan zitten. Met derden maar ook met medewerkers: is er ruimte voor andere beloningsstructuren, voor flexibiliteit? Het is dat of sluiten, of uiteindelijk het faillissement. Ook binnen franchiseorganisaties moet worden gekeken of er nog wel sprake is van een rechtvaardige verdeling tussen franchisegevers en -nemers. Het is toch vreemd dat sommige franchisegevers in een neerwaartse economie flink blijven verdienen terwijl het met de franchisenemers niet goed gaat. Wat dat betreft is er van emancipatie van de franchisenemers niet veel waar te nemen. In sommige branches gaat het al jaren slecht en dan wordt het volgens mij toch eens tijd om jezelf op je eigen ondernemerschap aan te spreken. In de mode-, de supermarkt- en de motorfietsenbranche zijn er veel problemen en dat gaat nog wel even zo door. Ook van het warenhuis zullen we volgens mij nog wel wat nieuws te horen krijgen. Ik denk – en dat is zowel gevoelsmatig als een kwestie van de berichten in de pers interpreteren – dat bijvoorbeeld V&D een aanvullende serie sluitingen te wachten staat. In andere sectoren ziet het er wel wat positiever uit. In de bouwwereld, de keukens bijvoorbeeld, heeft al een aantal jaren geleden een sanering plaatsgevonden. En het consumentenvertrouwen stijgt, daar ben ik van overtuigd. Maar ik denk dat het pas in 2007-2008 echt beter zal gaan. We krijgen niet meer de groei van de jaren negentig, maar met name aan de vraagkant zal het een stuk beter gaan.” (Hein van Baalen, directeur-eigenaar European Franchise Consultants B.V.)
Multimate: ‘Wij verwachten amper groei voor onze branche’
“Voor de doe-het-zelfbranche is dat heel moeilijk te zeggen. We zijn gematigd optimistisch. Het vertrouwen van de consumenten is weliswaar licht stijgende, maar wij moeten nog maar even zien wat voor effect dat op onze branche heeft. Voor de retail verwachten wij een minimale groei die iets onder het verwachte inflatieniveau van 2 % zal blijven. De doe-het-zelfbranche reageert meestal wat trager bij een aantrekkende markt, aangezien verfraaiing van de woning nog wel even uitgesteld kan worden. Wij verwachten daarom voor onze branche amper groei ten opzichte van 2005. Nu doen wij het als formule wel beter dan sommige collega’s. Voor ons winkelconcept Multimate Servicebouwmarkt verwachten we dat we de gemiddelde groei van de laatste 5 jaar, zo’n 12 % als groep en zo’n 5 % voor de individuele ondernemers, ook in 2006 kunnen vasthouden. Dit komt volgens ons doordat we de ‘laagste-prijs-garantie’ geven in combinatie met een vakkundig advies. De klant wil graag een goed en vakkundig klusadvies maar wil er niet écht voor betalen. We bekostigen dit door beperking van landelijke reclame en door de lage organisatiekosten van onze dealers owned opzet.” (Joost Beekhuizen, marketingmanager Multimate)
Etos: ‘We hebben het dieptepunt gehad’
“Ja, daar ben ik van overtuigd. Ik ga ervan uit dat we het dieptepunt gehad hebben. In 2005 hebben we 20 nieuwe winkels geopend en voor dit jaar verwachten we datzelfde aantal. Dat betekent in 2 jaar tijd een aanwas van 10 %! Het grootste gedeelte daarvan, circa 30, bestaat uit franchisevestigingen. En ik ben ervan overtuigd dat we met die franchisenemers mensen hebben binnengehaald die met elkaar zullen zorgen voor een zeer succesvol 2006!” (Bert Bargboer, directeur winkelbedrijf)
Decorette - Vlaardingen/Maassluis: ‘In het begin niet, daarna gaan we plussen!’
“Ja, daar ben ik het mee eens! Ik ben een optimistisch mens. Ik denk dat dit jaar de ommekeer zal doorzetten. De consument gaat voorzichtig wat meer uitgeven. We zijn natuurlijk wel afhankelijk van de dingen die in de wereld gebeuren. Als er iets geks gebeurt heeft dat onmiddellijk zijn weerslag, maar ik denk in zijn algemeen dat 2006 een goed jaar wordt. In het begin nog niet. Mensen wachten toch even af hoeveel ze overhouden met de nieuwe ziektekostenregeling, maar daarna gaan we voorzichtig plussen. In ons vak zien we vanaf afgelopen zomer al een positieve tendens. De ommekeer is al ingezet, althans de daling is stopgezet. Verder zijn er meevallers van de regering en stijgen de aandelenbeurzen in 2006, dat is ook altijd een goed teken. Iedereen voorziet dat de consument meer geld gaat uitgeven. In onze branche hebben we wat achtergelopen. Als mensen weinig geld hebben, dan kunnen die gordijnen of dat bankstel wel even wachten. En nu realiseren mensen zich dat het echt tijd is voor nieuwe gordijnen. Het is ook een kwestie van psychologie. Als de media roepen dat het kommer en kwel is, dan houd je je hand wel op de knip. Maar nu er steeds meer positieve geluiden komen, verandert dat langzaamaan. Ik denk dat het voor Decorette realistisch is om uit te kijken naar 3 of 4 % meer omzet.” (Erik Scheurwater, franchisenemer Decorette Vlaardingen en Maassluis)