Koffiedrinken

Nederland leert koffiedrinken Formules spelen in op trendy ontwikkeling Nederland is een land van koffiedrinkers. Een 'bakkie' hoort bij een goed gesprek en geeft blijk van gastvrijheid. De koffiemolen heeft inmiddels plaatsgemaakt voor een eigentijdse espressomachine. De gemiddelde koffieconsumptie in Nederland daalt de laatste jaren langzaam. Het devies is: minder kwantiteit, meer kwaliteit. De consument kiest voor meer variatie als het gaat om een kop koffie en is bereid daarvoor te betalen. Verschillende franchiseformules spelen daarop in. Reden om uitgebreid te praten met retail- en franchiseconsultant Hein Simons over een branche met veel perspectief. De kop koffie staat op tafel. Het genotmiddel vormt dagelijks het vaste onderdeel van miljoenen gesprekken aan de keukentafel, op het werk of in een horecagelegenheid. "Mensen kiezen steeds bewuster voor kwaliteit," stelt Hein Simons. Hij heeft als consultant ruime ervaring op het gebied van consumentengedrag en adviseert ondernemingen op het gebied van retailmarketing. "Het 'gewone' kopje koffie volstaat niet meer. Mensen willen zich onderscheiden door te kiezen voor hoogwaardige producten. Koffiebranders spelen daarop in door verschillende koffiesoorten aan te bieden. Je kunt bijvoorbeeld het kopje koffie aanpassen aan het tijdstip van de dag: soms kies je voor een milde melange, soms voor een pittige smaak als opkikker. Koffiedrinken heeft ook te maken met beleving, met sfeer en gezelligheid. Op dit moment zijn er meer dan tien aanbieders die daarop inspelen." Het gewone kopje koffie bestaat niet meer Varianten "Grofweg kun je de branche verdelen in drie sectoren," gaat Hein Simons verder. "Er zijn formules die zich toeleggen op de verkoop van een groot aantal verschillende koffievarianten. Die richten zich met name op het thuisgebruik. Simon L?velt mag je in ons land de pionier op dit gebied noemen. Dan zijn er formules die zich concentreren op de verkoop van koffieapparaten. Voorbeelden daarvan zijn bedrijven zoals Brandmeester's, Kaldi en Illy. Zij leggen zich toe op het leveren van bijvoorbeeld espressomachines en allerlei toebehoren, ook voornamelijk gericht op de consument. De derde sector zijn horecaondernemingen die in hun marketing het accent leggen op een grote variatie aan koffiesoorten. Daartoe behoren formules zoals The Coffee Company, Bagels & Beans en het Amerikaanse Starbucks. Als ik het wat oneerbiedig formuleer: zou je Starbucks, de McDonald's onder de koffieformules kunnen noemen. Ze zijn in de Verenigde Staten gestart en hebben inmiddels meer dan 6.000 franchisevestigingen. Binnenkort komen ze naar Nederland." Ruim 160 soorten thee en meer dan 20 soorten koffie, die terplekke worden gemalen Geen concurrenten Dhr. Simons ziet de verschillende aanbieders niet in de eerste plaats als concurrenten. "Die fase hebben we nog niet bereikt. Je zou de huidige ontwikkeling kunnen vergelijken met de zeventiger jaren. Toen ging Albert Heijn in zijn filialen een ruim assortiment betaalbare wijnen aanbieden. Albert Heijn leerde Nederland wijn drinken. Want die ontwikkeling toentertijd is niet ten koste gegaan van speciaalzaken. De totale markt op wijngebied is in twee decennia enorm gestegen. Ik zie een duidelijke parallel met de koffiebranche nu. Nederland leert nu koffiedrinken. De economie zit even tegen, maar relatief zijn we nog altijd een heel welvarend land. Dat brengen mensen tot uiting door meer aandacht voor ontspanning, voor kwaliteitsmomenten. Daarin speelt koffie een belangrijke rol.Neem de koffiemachine Senseo van Douwe Egberts en Philips. Dat apparaat is bij wijze van spreken niet aan te slepen. Het is een succesverhaal. Maar dat resultaat gaat niet ten koste van de markt voor hoogwaardige espressomachines. Integendeel: een groot deel van de Senseo-gebruikers zal meer interesse krijgen voor de verschillende genietmomenten en op den duur overstappen naar een echte espressomachine.""Hetzelfde geldt voor de verschill

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie