Pirtek
'Betere profilering van ons vak' Theo de Wit (Pirtek) over 10 jaar franchising Theo de Wit kan bogen op een ruime ervaring in de franchisewereld. Hij was als accountmanager Arrangementen bij ABN AMRO contactpersoon voor franchiseformules en commerci?le samenwerkingsverbanden. Zijn avondstudie bedrijfseconomie werd in 1997 afgesloten met de scriptie "Is dienstverlening een franchise waard?". April 1998 opende hij zijn franchisevestiging in Amsterdam als eerste franchisenemer van Pirtek. De activiteit is een mobiele ??n-uur-service voor hydrauliekslangen; een typisch voorbeeld van dienstenfranchising. April 2001 werd hij benoemd tot directeur van Pirtek Benelux. Het Pirtek netwerk in de Benelux omvat inmiddels veertien vestigingen en zal de komende jaren doorgroeien tot ruim twintig vestigingen. Van 1996 tot 1998 maakte hij deel uit van de redactieraad van Franchise+. Reden voor een terugblik ?n een vooruitblik op de ontwikkelingen in de franchise-branche. "Als ik terugkijk op de afgelopen tien jaar zie ik twee trends. In de eerste plaats de enorme ontwikkeling van fastfood franchiseformules. Ik denk dat het ??n van de belangrijkste peilers is geworden in de franchisebranche. In de loop van de jaren zie je dat ook het aantal formules op het gebied van dienstverlening sterk is gestegen. Er zijn succesvolle en niet-succesvolle formules. Een sterke formule onderscheidt zich door een goede onderbouwing van het concept, de kwaliteit en het vermogen om binnen een paar jaar een netwerk op te bouwen. Als het niet lukt om na twee tot drie jaar voldoende franchisenemers te vinden, wordt het erg moeilijk. Het is een puur economisch verhaal: als je als franchisegever wilt investeren in mensen, in opleidingen en marketing moet je voldoende franchisenemers hebben. Anders heb je te weinig substantie om je overheadkosten terug te verdienen. Een franchisegever moet het kapitaal hebben om de eerste jaren te investeren, maar zal daarna ook winst moeten maken. Franchising moet winstgevend zijn voor franchisegever ?n franchisenemer. Als dat niet het geval is, valt het fundament onder je formule weg. Het opzetten van een franchiseformule is niet eenvoudig. De eerste franchisenemers naar succes leiden is moeilijk, er doen zich onverwachte situaties voor en de franchisenemer kan gaan twijfelen aan de juistheid van zijn keuze. "Als er inmiddels een aantal succesvolle franchisenemers zijn is er voor een nieuwe franchisenemer meer referentiekader en vertrouwen in de formule en de franchisegever", zegt de Pirtek directeur. Franchisenemer "De tweede trend die je ziet is dat er steeds hogere eisen gesteld worden aan de franchisenemer. Tien jaar geleden was het gemakkelijker om aan de hand van een franchiseconcept een zaak op te bouwen dan nu. Diverse technologische en economische ontwikkelingen maken dat men minder tijd heeft voor het nemen van beslissingen en meer variabelen kan en moet betrekken in het beslissingsmodel. Dit vraagt meer van het franchiseconcept van de franchisegever en het ondernemerschap van de franchisenemer. Het is dan ook niet verbazingwekkend dat het opleidingsniveau van franchisenemers de afgelopen tien jaar is gestegen. Het zijn mensen die met hun eigen toekomst bezig zijn, bewust kiezen voor het ondernemerschap, met alle voor- en nadelen die daarbij horen. Natuurlijk kom je nog wel eens avonturiers tegen. Mensen die denken als franchisenemer slapend rijk te worden. Maar als franchisegever mag je daar niet intrappen." Neerwaartse economie werkt voor sommige bedrijven positief uit Economie Het economisch tij zit tegen. De vraag rijst of dat een goede of slechte ontwikkeling is voor de branche. Theo de Wit beschouwt de huidige situatie als een voordeel: "Wij bevinden ons in de dalende curve van economische groei en consumentenvertrouwen. Daarbij komt nog een oorlogsdreiging. Dat maakt mensen onzeker om te investeren in een nieuw avontuur. Aan de andere kant worden mensen geconfronteerd met een mogelijk ontslag.