FUN

FUN goes international Ook Nederlandse franchisegevers kunnen aan export denken Franchising is een internationaal toepasbare vorm van bedrijfsorganisatie. Op deze wijze zijn grote en bekende franchiseketens over de wereld verspreid geraakt. Zonder dat de Franchise University Ne-derland de pretentie heeft om zich een plaats op de wereldkaart te veroveren, gaat men toch op het internationale pad. Mei 2002 bracht Jan Bezemer als FUN-docent zijn eerste bezoek aan Sloveni?, ??n van de tien landen die binnenkort tot de Europese Unie toetreden. Hij hield lezingen over franchising in een seminar, voor een ondernemersopleiding en een internationale MBA opleiding. Duidelijk was dat een gebrek aan kennis en ervaring gepaard gaat met een grote leergierigheid wat betreft het onderwerp franchising. Men ziet het als ??n van de mogelijkheden om een gezond midden- en kleinbedrijf te stimuleren. In Sloveni? en andere Midden- en Oost-Europese landen is er nauwelijks ervaring met ondernemen en zijn de mislukkingen dus talrijk. Privatisering van voormalige staatsbedrijven heeft voor de consument geleid tot een veelkleurig, maar slecht functionerend detailhandelsapparaat. Franchising kan ellende voorkomen en de concurrentiepositie verbeteren. Mits je weet hoe een professionele franchise dient te functioneren. En daar schort het aan. Het is vanuit de Europese gedachte goed deze hulp te geven Ontwikkelingsstimulans De Sloveense Franchise Associatie is actief maar ontbeert middelen en ervaring om aan uitgebreide kennisverspreiding te doen. Om dit gat op te vullen deed men een beroep op Nederlandse hulp en werd de FUN-docent Jan Bezemer eerst in 2002 en later in april 2003 verzocht zijn medewerking te verlenen. Dit kon in het kader van het Programma Uitzending Managers waarbij de co?rdinatie geschiedt vanuit VNO/NCW. De kosten worden gedragen door het Ministerie van Economische Zaken. Op deze wijze wordt een groot aantal projecten in diverse ontwikkelingslanden uitgevoerd. Als een aanvraag aan bepaalde voorwaarden voldoet, kan een beroep worden gedaan op Nederlandse hulp en zoekt men een daarbij passende deskundige.De FUN heeft in ons land intussen een goede naam verworven bij de opleiding voor franchiseorganisaties. Voor zowel franchisegever als franchisenemers is een groot aantal cursusmodules ontwikkeld. Die zijn zeker niet allemaal direct bruikbaar in een land als Sloveni?, omdat er primair een behoorlijke basiskennis moet worden overgebracht. Het pakket modules werd beperkt in aantal, maar was per module soms diepgaander dan in ons land. Vervolgens werden de presentaties en cursusmateriaal in het Engels (soms Sloveens) vertaald. Er werd een cursus van drie dagen -totaal 24 lesuren- samengesteld. Kansen "Primair gaat het er om dat binnenlandse ondernemers niet alleen kennis maken met het begrip franchising, maar op basis van de opleiding in staat zijn te beoordelen of franchising voor hen zin heeft, haalbaar is en hoe zij een franchise vorm moeten geven. Je moet met de basis beginnen. De meeste deelnemers in de cursus hadden een detailhandelsachtergrond en beschikten over meerdere eigen filialen, maar hadden niet de kennis om te beoordelen of hun bestaande concept geschikt is voor franchising. Daarbij ontbrak het aan inzicht in een overeenkomst, handboeken, adviesraad, financi?le planning en vele andere onderwerpen," aldus Jan Bezemer. Hij kent intussen de gebreken, maar heeft bewondering voor de wijze waarop men zaken wil oppakken."Het is vanuit de Europese gedachte goed deze hulp te geven. We scheppen kansen voor de mensen daar en niet te vergeten exportkansen voor onszelf. Voor de FUN is dit een mooie aanvulling, want hiermee voegen we een nieuw stuk aan het bestaande cursuspakket toe en krijgen we inzicht in de kansen die in deze landen liggen. Daarmee kunnen Nederlandse franchisegevers hun voordeel doen. Want ik geef cursisten soms in overweging om niet vanuit een eigen situatie te starten, maar aan werving van een buitenlandse

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie