FUN in USSR

Franchise exportkansen Ook in Rusland bestaat professionele franchising Hoewel er van alles mankeert en er grote achterstanden zijn, ontwikkelt Rusland zich in snel tempo. Het wordt daarom steeds interessanter Rusland als een exportland voor franchiseconcepten te zien. Het inkomensniveau is laag, maar professionele ketens steken zodanig met kop en schouders boven het gemiddelde in detailhandel en horeca uit, dat de consument het duurdere aanbod graag aanvaardt. Er zijn volop kansen. Het is een echte uitdaging als je met je koffer Franchise University Nederland materiaal richting Rusland vertrekt om daar praktische lessen te gaan geven over franchising. Geen opgeklopte Amerikaanse verhalen, maar gewoon, nuchter en feitelijk. De bestemming is District Perm, een groot industriegebied in de Oeral op de grens van Europa en Azi?. Een vindplaats van aardolie en met de grootste zoutmijnen ter wereld; maar ook met uitgestrekte wouden en een prachtige natuur. Economisch sterk en politiek stabiel. De stad Perm zelf heeft 1,3 miljoen inwoners. Doel van het bezoek is om het management en de staf van Alendvic Ltd op de hoogte te brengen van alle aspecten van moderne franchising en te onderzoeken welke groeikansen er voor hen zijn. Chaotische detailhandel Alendvic is franchisenemer en wel van drie uiteenlopende buitenlandse formules: Southern Fried Chicken (fastfood), Baskin & Robbins (ijs) en Kodak Express (foto afdrukservice). Het bedrijf bestaat tien jaar en heeft intussen in de regionale markt een respectabele plaats verworven. Als franchisenemer heeft men in totaal ruim veertig vestigingspunten die met succes in eigen beheer worden ge?xploiteerd. En men wil verder.Het is een uitzonderingsgeval in deze bedrijfstakken in Rusland. Op mijn zoveelste reis in dit immense land ben ik vooral chaotische taferelen in detailhandel en horeca tegengekomen. Overal verspreid vind je een ratjetoe aan winkels, stalletjes en kiosken die allemaal op een eigen wijze het hoofd boven water trachten te houden. Meestal alleenstaand, soms gegroepeerd in wat een warenhuis zou kunnen heten. Van enige conceptmatige benadering en marketing heeft men over het algemeen weinig kaas gegeten. Maar er is verbetering zichtbaar. De dominante 'Familie' supermarktketen heeft een klantenkaartsysteem en scanningkassa's en tracht binnen de mogelijkheden een formule neer te zetten. Alendvic heeft ook een klantenkaartsysteem en een maaltijdbezorgservice. Met een Londense dubbeldekker promoot men het bedrijf. Twee mobiele verkoopunits brengen extra omzet op hoogtijdagen. Het is een toonbeeld van vooruitgang en professionalisme. Andere bedrijven trekken zich hieraan op. Inmiddels is er ook een Grillmaster en er zijn winkels van Bennetton, Mexx en Yves Rocher. Een professionele master-franchisenemer in een chaotische markt Maar het is nog een lange weg. In de ineffici?nte distributie van goederen en diensten zoekt de Russische vrouw haar weg om op basis van een beperkt inkomen zoveel mogelijk waar voor haar geld te vinden. De jonge Russische vrouw is een elegante en zelfbewuste verschijning die vaak een gezin heeft en een drukke baan met verantwoordelijkheid ambieert. Het is niet overdreven te stellen dat de maatschappij voor zeventig procent op. Franchisenemer in Perm Menig franchisegever zou schrikken bij het idee dat drie concepten broederlijk verenigd worden als de lokale markt en het aanwezige pand dit mogelijk maken. Dus Kodak en Baskin & Robbins zijn vaak tezamen een foto afdrukservice met koffieshop en ijssalon. Het ziet er zeer natuurlijk uit en het werkt. De klant houdt er van en besteedt meer. Als je dit ziet stel je je eerder de vraag waarom dat in ons land niet gebeurt. Ook zijn er combinaties van Southern Fried Chicken en Baskin & Robbins. Elkaar aanvullend en hier en daar met Russische elementen. De betrokken franchisegevers hebben er geen problemen mee en juichen de groei van de keten slechts toe. Uiteraard mits men bepaalde spelregels

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie