Radius Nederland
Commerci?le kijk op kinderopvang Franchise en kinderopvang, het lijken twee onverenigbare grootheden. Hoe kun je de kinderopvang, met zijn sterke zorgkarakter, in vredesnaam commercieel benaderen? Radius Nederland, met het hoofdkantoor in Baarn, bewijst dat het werkelijk kan. Iets meer dan vier jaar geleden vond de stap richting franchise plaats en inmiddels zijn er dertien instellingen, met zo'n achthonderd kindplaatsen, die op franchisebasis functioneren. "En we zijn constant in gesprek met belangstellenden voor onze formule," vertelt Radius-directeur Dickey Pronk. Naar schatting zijn er op dit moment zo'n honderdduizend kindplaatsen in ons land, een aantal dat de komende jaren -als het aan de overheid ligt- nog fors moet gaan toenemen. Het aantal partijen dat zich met kinderopvang bezighoudt, is dan ook aanzienlijk. Je hebt koepelorganisaties, die lokaal en vaak ook regionaal werken. Aan de andere kant van het spectrum bevindt zich de kleinschalig opererende gastouderopvang, met een maximum van vier kinderen per gezin. (Er wordt nu overigens ge?xperimenteerd met zes kinderen.) Daartussenin bevinden zich tal van kleinere en middelgrote organisaties en bedrijven. In ieder geval is sprake van een gebied waarop veel partijen actief zijn, waarvan de grootste een marktaandeel hebben dat de vijf procent niet overstijgt.Een van de meest in het oog springende ontwikkelingen is het voortdurende proces van schaalvergroting dat gaande is. Lokale koepels fuseren tot regionale koepels, organisaties slaan de handen ineen en worden groot om effici?nter en dus goedkoper te kunnen werken. "Er zijn trouwens ook nog steeds veel kleine starters," zo benadrukt Pronk. "En organisaties die al langer actief zijn, zijn vandaag de dag bezig een verdiepingsslag te maken. Eerst was groeien het credo, want de vraag was enorm en het aanbod nog gering. De cijfers spreken in dit verband boekdelen: in twaalf jaar tijd is het aantal kindplaatsen in Nederland bijna vertienvoudigd. Momenteel wordt echter steeds meer gekeken hoe de interne organisatie kan worden verbeterd. Ook inhoudelijk wordt er veel ontwikkeld, onder meer op pedagogisch gebied. De kinderopvang professionaliseert daarmee in hoog tempo." Vier pijlers als fundament Radius Nederland is de eerste franchiseorganisatie in de kinderopvang en sinds eind februari 1998 actief. Het begin van alles ligt eind jaren tachtig, toen het fundament werd gelegd waarop Radius voor een belangrijk deel gebouwd is. Bij de Stichting Kinderopvang Baarn werd destijds uitgegaan van een manier van werken die op vier pijler rustte: respect voor het kind, het bieden van ruimte in psychische en fysieke zin, individuele aandacht en een positieve uitstraling. "Voor die tijd was dat best iets bijzonders," aldus Dickey Pronk. "De kinderopvang stond eigenlijk pas aan het begin van een grote sprong voorwaarts en in Baarn lieten we zien dat we daar klaar voor waren. Om te beginnen, kende het gebouw grote ruimtes waarin kinderen onder deskundige begeleiding allerlei activiteiten konden ondernemen. Collega's uit het land die bij ons op bezoek kwamen, waren zeer verrast en lieten zich inspireren door wat ze zagen. Bijzonder was ook, dat er toen al sprake was van een trainingsaanbod voor de leiding." Het zal niet verbazen, dat de Stichting Kinderopvang Baarn in juni 1999 de eerste instelling voor kinderopvang was, die het kwaliteitscertificaat voor de sector in ontvangst mocht nemen. Toen werd binnen Radius al bijna anderhalf jaar lang op franchisebasis samengewerkt, waarbij strikte kwaliteitscriteria golden (en gelden) waarmee in feite de eerste stap richting kwalificering reeds gezet was. Totale formule "We wilden groeien als organisatie en tegelijkertijd toch een grote mate van autonomie blijven bezitten," zo verklaart Dickey Pronk de stap richting franchise. "De koepels achterna gaan, dus meer van wat er al was bieden, zagen we niet zitten. Nee, het moest op een andere manier kunnen. Vanuit mijn MBA-studie, met als onderwerp franchise in de ki