EasyInternetCafe

EasyInternetCaf?: een aangename Europese verrassing in New Orleans Ieder jaar wordt onder auspici?n van de IFA (International Franchise Organization) een internationale beurs georganiseerd in de Verenigde Staten. Dit jaar werd de beurs in New Orleans gehouden. Onder de brandende zon en in een bruisende stad is het niet eenvoudig bezoekers de beursvloer op te krijgen. Drie dagen lang exposeren de internationale (vooral Amerikaanse) formules zich aan de bezoekers. De deelnemers waren op zoek naar zowel master franchises voor vele delen van de wereld als ook individuele franchises. De meest opvallende exposant was een van de telgen van Easy Group eigenaar Stelios. Het merendeel van de bezoekers zal de naam en het logo niet meteen herkennen, maar voor Europeanen zijn de oranje kleur en de naam synoniem voor goedkoop vliegen. Volgens Stelios betekent de Easy Group duidelijk meer, hij is met zijn Franchise Director Paul Currie en US VP Business Developement Andrew Croft naar New Orleans gekomen om EasyInternetCaf? als franchiseconcept te tonen. De eigenaar weet te vertellen dat ook veel Amerikanen en bezoekers uit Azi? zijn formule en naam kennen. Stelios: "Mensen reizen veel en bezoeken vooral de grote steden in Europa zoals Parijs, Amsterdam, Londen en Brussel. Allemaal steden waar we zitten." Hij vervolgt zijn verhaal,: "Wat denk je van New York, daar zitten we op Times Square, met 's werelds grootste internetcaf? opgenomen in het Guiness Book of World Records." EasyInternetCaf? heeft op dit moment 22 vestigingen waarvan meerdere in het Verenigd Koninkrijk en een aantal in ongeveer 10 wereldsteden elders. Paul Currie vertelt dat zij nu twee franchisenemers hebben. E?n in Brussel met twee vestigingen en de franchisenemer in Rome heeft ??n vestiging. De vestigingen in Nederland zijn op dit moment in eigendom van de groep, maar ook voor Nederland zijn de franchiseplannen in uitwerking. Paul Currie: "Nederland is een interessante markt, onze naam is bekend. We weten dat er businesspartners zijn die graag met ons willen samenwerken. Wij onderzoeken de mogelijkheden daartoe op dit moment." De eerste caf?s, toen nog EasyEverything geheten, waren enorm grote locaties. Waarom gaan jullie nu met kleinere versies aan de slag? Stelios legt uit dat in beginsel zo'n 450 stations nodig waren om winstgevend te kunnen zijn. Paul Currie vult aan dat je met het nieuwe businessmodel al winstgevend kunt zijn met 100 stations in een pure play situatie (alleen internet aanbieden). Wanneer er echter een combinatie is met food & beverages of andere diensten kan men zelfs uit de voeten met 50 stations. Bij de start verzorgde Easy zelf de catering, is dat nog steeds het geval? Stelios: "Voor ons geldt evenzeer als voor anderen 'schoenmaker blijf bij je leest'. Wij bieden een concept dat optimaal gecombineerd kan worden met andere franchises. In Londen hebben we een combinatie met Mail Box Etc en wat ons betreft zien wij graag combinaties met cateringformules. Op die wijze krijgen onze klanten de beste service, ook op het gebied van food & beverages." Welke markten staan als eerste op het lijstje van EasyInternetCaf?? Andrew Croft: "Natuurlijk de Verenigde Staten. Stelios staat niet voor niets afgebeeld met het verscheuren van je AOL abonnement op de display." Stelios voegt er echter aan toe dat daar nog wat zaken voor geregeld moeten worden alvorens met franchising in Amerika te kunnen starten. Hij vervolgt: "Franchising biedt ons de mogelijkheid de witte vlekken te gaan opvullen in Europa. In Duitsland, Frankrijk en Spanje liggen genoeg mogelijkheden. Nederland wordt aan gewerkt en in Griekenland (zijn vaderland) start binnenkort een franchisenemer." Daarnaast zijn grote toeristische steden nog interessant. "Alle steden waar reizigers in grote getallen naar toe gaan zoals Praag, zijn perfecte thuishavens voor ons EasyInternetCaf?," aldus Paul Currie tot besluit. Frank Quix

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie