En dan ineens een column …

Al geruime tijd werkt Artop op een prettige manier voor de Vereniging van Keurslagers, dus vonden wij het een logische stap om onze vleugels verder uit te slaan en onze creatieve kunsten bij andere franchiseorganisaties onder de aandacht te brengen. Hiervoor kwam ik in contact met Franchise+ die op zoek waren naar een nieuwe columnist.

Je begrijpt het al, ze vroegen me of ik dit stokje over wilde nemen. Aangezien ik uitdagingen altijd graag aanga zei ik direct ja en neem me voor er iets van te maken. Wat wil ik de lezer meegeven, wat kan ik vertellen waar iemand wijzer van wordt of wat iemand aan het denken zet? Ik ben zelf filosofisch ingesteld en kan echt mijmeren over allerlei zaken die spelen. 

Toen ik mezelf eindelijk de rust gunde om achter mijn laptop plaats te nemen om mijn eerste column te schrijven, begonnen mijn vingers over het toetsenbord te ratelen. Ik ging net lekker op in mijn verhaal, toen mijn kinderen na een nachtje logeren thuiskwamen. Je kids komen op de eerste plaats, dus de laptop maar weer gesloten. Dit heeft me weer geleerd, dat wanneer je inspiratie hebt je er meteen mee aan de slag moet gaan. Maar de uitdaging bleef en zo kwamen mijn gedachten op de vicieuze cirkel van de kredietcrisis en hoe die doorbroken kan worden. Het ontstaan van de kredietcrisis in Amerika heeft inmiddels vergaande gevolgen laten zien. 

Door de mondiale handel bleef het niet binnen de Amerikaanse grenzen. Al snel werden bedrijven die afhankelijk zijn van de Amerikaanse markt meegesleurd in deze malaise. Het tij lijkt niet te keren als zelfs iedere consument bij voorbaat al denkt dat hij of zij ongetwijfeld ook de dupe zal worden. Ongeacht of iemand een vaste baan heeft, zijn hypotheek voor lange termijn heeft vaststaan of welke zekerheden dan ook. Zo ook mijn vriendin, een echte shopaholic, die me vertelde dat ze het wat rustiger aan ging doen. “Al die kleding die in overvloed in de kast hangt, lekkere hapjes in overvloed, het kan niet op”, zei ze. “Ik ga toch eens bezuinigen.” Goed dacht ik, ieder zijn ding. Maar toen ik haar na een paar dagen sprak en vertelde dat ik een column zou gaan schrijven die ook aansprekend moest zijn voor de retailbranche, zei ze: “Dan zullen we moeten gaan shoppen om inspiratie op te doen.” Tja, dacht iedereen maar zo positief, niet te lang blijven hangen in tegenslagen, maar de uitdaging weer aangaan. Dat is volgens mij de beste manier om de economie draaiende te houden. 

De tendens is dat de retailer creatiever gaat denken. Hij zoekt naar mogelijkheden om de kritische consument toch te kunnen bedienen. Een mooi voorbeeld: een keukenzaak die een nieuwe formule naast de huidige zet, in de vorm van: Pimp my kitchen! Mensen willen toch iets nieuws maar grote uitgaven worden uitgesteld. Door een kleinere investering kan men de bestaande keuken voorzien van nieuwe deurtjes, een nieuw blad en nieuwe apparatuur.  

En dan ineens heb ik mijn eerste column geschreven.… Voor de zoveelste keer in mijn leven voel ik me een echt zondagskind. 

Simone Roodselaar, Artop