FranchiseNet een nieuw initiatief
FranchiseNet gelanceerd 'Over drie tot vijf jaar communiceert iedereen in franchiseland via intranet' Onder de naam FranchiseNet is onlangs een nieuw initiatief gelanceerd. Het gaat om een totaaloplossing voor intranet, speciaal gericht op franchiseketens. Koelewijn & Partners en Business Media staan aan de basis van FranchiseNet, dat afgelopen jaar ontwikkeld en getest is. Bakker Bart is vorige maand van start gegaan met de eerste fase. "FranchiseNet is een van de communicatiemiddelen tussen franchisegever en franchisenemer, waarbij snelheid en actualiteit vooropstaan," aldus Albert Koelewijn van Koelewijn & Partners. Koelewijn vertelt dat hij inspiratie voor FranchiseNet heeft opgedaan tijdens de internationale franchisebeurs in Londen. "Het ging om een Amerikaans systeem, met minder mogelijkheden dan wat we nu ontwikkeld hebben. Maar ik zag wel dat het om een wijze van communiceren ging die in de toekomst heel gebruikelijk gaat worden. We hadden al langer contact met Business Media. Zij hebben verstand van internet en intranet, wij van franchisen en vervolgens hebben we deze kennis gebundeld. We hebben ge?nventariseerd welke functionaliteiten er in FranchiseNet opgenomen moesten worden om een werkbaar systeem voor de branche te bouwen. De ontwikkeling is ruim een jaar geleden gestart en nu zijn we zo ver dat het in de praktijk wordt toegepast. Je ziet internationaal steeds meer de ontwikkeling dat grotere franchiseorganisaties werken aan managementinformatiesystemen, waarbij uitwisseling van gegevens via intranet verloopt. Iets vergelijkbaars zal ook in Nederland gaan plaatsvinden, want er is beslist een markt voor. Je kunt franchisenemers sneller en beter informeren en zij kunnen van hun kant op elk gewenst moment van de dag inloggen in het systeem. In plaats van wekelijks of tweewekelijks een brief of bulletin te versturen, kun je nu, indien nodig, iedereen dagelijks informeren. Een sterk punt is ook dat de informatie gemakkelijk vanuit de centrale organisatie kan worden aangepast. In het kort gezegd komt het erop neer, dat je met FranchiseNet naar een on line vorm van franchise coaching toegaat. Ik verwacht dat binnen drie tot vijf jaar bijna iedere franchiseorganisatie over een vorm van intranet beschikt." Management tool Ook Gerard Veerling van Business Media is overtuigd van de potentie van FranchiseNet. "De software voor de retailmarkt is doorontwikkeld op basis van een programma waarmee we al enkele jaren praktijkervaring hebben opgedaan. Je kunt zeggen dat Bakker Bart de eerste grote franchiseketen op retailgebied is die met de nieuwste versie aan de slag gaat. Albert Koelewijn signaleerde ongeveer een jaar geleden dat franchiseorganisaties in Nederland op communicatiegebied behoefte hebben aan ongeveer dezelfde zaken, zoals het handboek, assortimentsgegevens en ook nieuws, specifiek gericht op een bepaalde keten. Voor ons was het een uitdaging om met de software zo dicht mogelijk aan te sluiten bij de gangbare werkwijze in de franchisebranche. We streven ernaar zo veel mogelijk standaardoplossingen aan te bieden, maar als er bijzondere wensen vanuit een franchiseketen naar voren komen dan bouwen we deze vanzelfsprekend in. Er blijft daarmee altijd ruimte voor een stuk maatwerk. Om het voorbeeld van Bakker Bart aan te halen: zij wilden een bestelfunctie en in de toekomst ook kassakoppeling, zodat real time via het net de omzetten kunnen worden gevolgd. Dit laatste is, voor zover ik kan nagaan, uniek in Nederland."Veerling ziet FranchiseNet als een van de management tools van de toekomst. "We zijn begonnen als communicatieplatform, een pure intranettoepassing. In de komende jaren zie ik een ontwikkeling dat steeds meer transacties via FranchiseNet worden verricht. Denk aan bestelsystemen, maar ook aan benchmarking waarbij de omzet met andere bedrijfsgegevens wordt vergeleken. Dan gebruik je het systeem dus werkelijk voor het vergaren van managementinformatie. We denken momenteel ook na over het automatisch aanmaken van advertenties, die vervolge