Succesformule

Gezelligheid blijkt succesformule Gonzales barbecue In het decembernummer 2000 van Franchise+ besteedde de redactie aandacht aan het toen nog jonge Gonzales. Ruud Klinkers ontwikkelde een restaurantformule zonder kok: het hele jaar door gezellig barbecuen, maar dan binnen. De teller stond toen op 3 vestigingen. Inmid-dels is de keten uitgegroeid naar 20 restaurants. Daar komen in het najaar 7 nieuwe zaken bij. Deze maand gaat een landelijke radio en TV-campagne van start. Redenen genoeg om uitgebreid te praten met de franchisenemers en franchisegever over hun ervaringen. In de spreekkamer van het Gonzales hoofdkantoor in Maastricht buigt een ondernemer in spe zich samen met Gonzales directeur Geert de Bekker over de bouwtekening van een mogelijke locatie. Twee deuren verder rinkelt de telefoon regelmatig in het callcenter waar centraal de reserveringen binnenkomen. In het kantoor van aandeelhouder en adviseur Rob Adriaens liggen de tarieflijsten van TV-zenders boven op de klappers met gegevens van de leveranciers. Het is kortom gezellig druk bij Gonzales. Het lijkt een afspiegeling van de sfeer in de barbecuerestaurants. Alleen de barbecue ontbreekt.Rob Adriaens leunt ontspannen achterover als hij terugblikt. "Het blijkt dat onze franchise-formule aanslaat. Zowel bij de klanten als bij onze franchisenemers. Het concept staat als een huis: mensen komen gezellig bij ons barbecuen. Per persoon betaalt men EUR 18,00 voor kinderen geldt een speciaal tarief. Voor dat bedrag krijgen de gasten een aperitief, stokbrood kruidenboter, de Gonzales soep en kan men onbeperkt gebruik maken van een uitgebreid vlees- en saladebuffet. Omdat ze zelf kokkerellen, heb je als ondernemer geen kok nodig. En door de ongedwongenheid van het concept volstaat jong, vaak nog studerend, bedienend personeel. Omdat Gonzales in hoofdzaak een reserveringsformule is en de reserveringen binnenkomen via ons callcenter (0900-gezellig of via www.gonzales.nl), betekent het dat je als ondernemer niet zelf de hele dag gebeld wordt voor reserveringen. De inkoop is ook effi-ci?nt geregeld omdat de ondernemer maar twee belangrijke leveranciers (DeliXL en een brouwer) heeft. Verder is het reserveringssyteem gekoppeld aan het kassasysteem in de restaurants en dit kassasysteem is weer gekoppeld aan een administratiepakket. De gege-vens van de kassa worden periodiek per modem door arrangementsaccountant Ernst & Young 'opgehaald' en verwerkt. Voor deze opzet is gekozen om de administratieve belasting voor de franchisenemer tot een minimum te beperken. Tevens beschikken zowel franchise-nemer als franchisegever op deze manier over de meest actuele managementinformatie. Kortom, we nemen ondernemers veel dagelijkse beslommeringen uit handen zodat zij zich volledig kunnen richten op het gastheerschap."De afgelopen twee jaar is de formule slechts marginaal aangepast. Ruud Klinkers daarover: "Je bent altijd op zoek naar verbeteringen. E?n van onze franchisenemers vroeg bijvoorbeeld om het assortiment uit te breiden met duurdere wijnen. Dat hebben we gedaan. Je bent con-stant op zoek naar dergelijke verbeteringen."De bedenker van de Gonzales-formule is tegenwoordig weer franchisenemer in zijn eigen zaak in het Limburgse Spaubeek. De afgelopen jaren was hij als aandeelhouder ook direc-teur bij Gonzales. Maar hij koos er dit voorjaar bewust voor om franchisenemer te worden: "Ik vond het fantastisch om te pionieren en een idee wat je hebt verder in een franchisefor-mule om te zetten," vertelt hij. "Maar het wordt allemaal groter, je krijgt meer managementta-ken. Mijn hart ligt toch in de zaak, midden tussen de mensen. Ik ben een horecaman in hart en nieren. Ik ben nog steeds aandeelhouder, maar in plaats van directeur nu franchisene-mer. Dit was bij aanvang van de landelijke uitbreiding reeds voorzien." Hard franchising Geert de Bekker volgde Ruud Klinkers op als directeur. Hij was in het verleden zelf detaillist en werkte als formulemanager bij C1000 en Multivlaai. Geert d

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie