Integratie van fysiek en virtueel winkelen
Retail Management Center Je mag Herman Loykens met recht een retail-goeroe noemen, hoewel deze kwalificatie vaak misbruikt wordt. Loykens is oprichter van de organisatie Retail Management Center (voortaan RMC), specialist in retail en franchise, en weet bevlogenheid te combineren met een groot relativeringsvermogen. Integratie van fysiek en virtueel winkelen De uitdaging van de nabije toekomst is: hoe vindt de fysieke distributie van virtueel gekochte producten op zo effici?nt mogelijke wijze plaats? - zo stelt Marc Kuipers (links). Met meer dan gemiddelde interesse kijkt hij naar ontwikkelingen in de 'nieuwe' economie, maar verliest hierbij de verworvenheden en sterke punten van de 'oude' economie intussen niet uit het oog. "Ik geloof in integratie van de twee, waarbij de fysieke kant van retail zeker even belangrijk is ?n blijft als de virtuele." Aan tafel zit ook Marc Kuipers, directeur van Formanova. Deze consultancy-organisatie en RMC hebben onlangs hun krachten gebundeld, waardoor een kenniscentrum ontstaan is op het gebied van retail, financi?le dienstverlening en e-commerce. Samen delen ze de opvatting, dat retail meer is dan detailhandel alleen: de (financi?le) dienstverlening hoort er absoluut bij. Retailen is in hun optiek dan ook het aanbieden van een distributieconcept, gericht op de eindverbruiker. En dan kan het gaan om food- en non-foodartikelen, maar evengoed om verzekeringen, hypotheken en andere vormen van niet-fysieke producten. Dienstverleners worden meer retailers en doen hun best om een gezellige sfeer te bieden; retailers worden op hun beurt meer dienstverleners, met extra aandacht voor een aspect als service. Onderzoek De brug naar e-commerce wordt geslagen door terug te kijken naar een onderzoek dat RMC vorig jaar gehouden heeft en waarvan de uitkomst de tongen flink heeft losgemaakt. Gebleken is namelijk, dat met e-commerce een bom wordt gelegd onder de grondbeginselen van wat franchising feitelijk behelst. Tenminste -en hier volgt de kanttekening- op de wijze waarop het tot op dit moment gebeurt. Franchisenemers schakelen, volgens Loykens, "een neefje" in om hun eigen website te ontwerpen. W?g is de uniformiteit in uitstraling, het 'merk' wordt vrijwel onherkenbaar voor de consument met alle gevolgen van dien. En, al even bedreigend: franchisenemers gaan op het web elektronisch zakendoen met consumenten in het gebied van een ander. W?g is de gebiedsbescherming. "Interne prijsconcurrentie en het zich niet houden aan afspraken over tijdelijke actieperiodes zorgen voor tweespalt in de organisatie. Zo is de bijl aan de wortel van de samenwerkingsovereenkomst gelegd," aldus RMC in zijn persbericht."We hebben enorm veel reacties van bedrijven gehad naar aanleiding van dit onderzoek," vertelt Loykens. "Franchisegevers zijn er door wakker geschud, sommigen onder hen hebben inmiddels actie ondernomen om deze praktijk tegen te gaan. Het merkwaardige is, dat we vanuit juridische hoek nog niets vernomen hebben. Opvallend, want ik schat dat tachtig procent van de lopende contracten ouder is dan vijf jaar en zodoende dateert uit een periode dat e-commerce nog nauwelijks in beeld was. Het ligt aan de inhoud van het contract of de franchisenemer op dit punt zekere verplichtingen heeft."In de (financi?le) dienstverlening is het gevaar minder groot, legt Marc Kuipers uit. "Franchising staat hier nog in de kinderschoenen. In overeenkomsten kan het item e-commerce en hoe ermee om te gaan eenvoudig worden meegenomen; je hoeft contracten dus niet open te breken of er eventueel opnieuw over te onderhandelen. Overigens is er nog een ander verschil met de retail: het non-store verkopen in de financi?le dienstverlening is gebruikelijk. De stap naar e-commerce, het verkopen op afstand is daardoor een stuk kleiner."Loykens vindt het, vanuit ondernemersperspectief beschouwd, wel begrijpelijk dat er initiatieven worden genomen door individuele retailers. "Zij zien een stuk extra omzet op korte termijn en dat laat je als re