Krappe markt franchisenemers remt groei

Seminar tijdens ABN AMRO World Tennis Toernooi Een niet alledaagse aanpak in een opmerkelijke omgeving. Dat waren de twee uitgangspunten van het seminar 'Match!' van de ABN AMRO op 22 februari j.l. over het vinden van nieuwe franchisenemers. Dat de markt van nieuwe ondernemers krap is, is geen nieuw fenomeen. Ondernemers kunnen tegenwoordig kiezen uit een interessant pallet aan franchiseformules in verschillende branches en vestigingsplaatsen. ABN AMRO koos het eigen tennistoernooi als decor om de franchisegevers zelf te laten vertellen hoe ze nieuwe ondernemers vinden. Krappe markt franchisenemers remt groei Televisiepresentatrice Astrid Joosten was als 'coach' ingehuurd om het interactieve seminar te leiden en de ruim honderd relaties van de ABN AMRO bank uit de franchisewereld te stimuleren om aan de hand van stellingen met elkaar te discussi?ren. De reacties kwamen vlot op gang. Met de stelling: 'Mijn expansiedoelstellingen worden getemperd door een tekort aan ondernemers' was een grote meerderheid het in de zaal eens. Het vinden van nieuwe franchisenemers vertraagt de groei van franchiseorganisaties in ons land duidelijk. De bottleneck van het vinden van nieuwe franchisenemers werd nog concreter toen Astrid Joosten de stelling 'Ik heb aan een gebrek aan ondernemers zelfs een vestigingspunt moeten opgeven.' De aanwezigen konden door het opsteken van een groen ('mee eens') of geel ('mee oneens') tennisracket hun mening laten zien. Het merendeel van de bezoekers was het met de stelling eens en gaf daarmee aan dat vestigingsplaatsen verloren zijn gegaan door een gebrek aan franchisenemers. Een mogelijke oplossing voor dit probleem werd geformuleerd in de stelling: 'Het openen van vestigingen in eigen beheer is een goed alternatief.' Maar die stelling ging de meeste aanwezigen te ver. Franchisegevers kiezen blijvend voor franchise, ook als het moeilijker is om nieuwe ondernemers te vinden. Wedstrijd Vervolgens werden de deelnemers aan het seminar verdeeld over verschillende teams aan weerszijden van een (tafel)tennisnet. De scheidsrechter - een bankman of -vrouw - bepaalde wie van de teams de creatiefste antwoorden gaf op de vragen en stellingen die aan bod kwamen.E?n van de vragen was: 'Hoe positioneer je jezelf als franchisegever of als First Choice.' Iedereen was het er snel over eens dat potenti?le franchisenemers eerst kiezen voor een bepaalde branche. Voor de franchisegevers is het vervolgens de kunst om ervoor te zorgen dat de keuze op hun formule valt en niet op die van de concurrent. De vraag die zich dan stelt is hoe een franchisegever ervoor kan zorgen dat de keuze op zijn formule valt. Volgens Bart van Elsland (de Bart van Bakker Bart en nu van Australian Homemade) doe je dat door een sexy formule te hebben en met hart en ziel met de (kandidaat) franchisenemers te communiceren. Passie tonen voor de eigen franchiseformule is een sleutel tot succes. Volgens Bart van Elsland maken veel franchiseformules de fout dat ze te langzaam zijn. Het vinden van goede ondernemers die bereid zijn franchisenemer te worden is ??n aspect, maar het vasthouden van goede ondernemers is minstens net zo belangrijk. De vraag is: hoe zorg je daarvoor? "Hoe meer keurslijf, hoe meer en eerder franchisegevers weglopen", stelde een van de aanwezigen. Daar bleek een MacDonalds-woordvoerder het echter helemaal niet eens. Hij stelde dat franchisegevers moeten zorgen voor voldoende dynamiek in de formule en dat er voor de franchisenemer voldoende ruimte blijft voor een eigen commerci?le invulling van de formule in en rond zijn eigen vestigingen. Bovendien zijn een goede communicatie en het zien van de franchisenemers als een serieuze partner belangrijke randvoorwaarden voor een blijvende goede relatie. Strip franchise en sexy formule zijn oplossingen Forum Na de pauze, waarin de onderlinge relaties werden aangehaald en versterkt, ging een forum in op vragen uit de zaal. De samenstelling van dat forum was zeer gevarieerd, wat bijd

Lees meer over: