Franchiseondernemers in de horeca
McDonald's te Roeselare "Ik had ervaring in de horeca en kende de vele moeilijkheden die zich konden voordoen bij het starten van een eigen zaak in de horeca. Daarom zocht ik naar iets dat mij een bepaalde vorm van zekerheid kon bieden. In m'n zoektocht naar 'iets anders' binnen de horecasector had ik in het magazine Knack een artikel gelezen over de expansie van McDonald's in Belgi?. Destijds hadden ze 14 restaurants in Belgi? en ze begonnen hun expansie. Het toeval wilde dat ik enkele weken later iemand ontmoette van McDonald's zelf. Hij heeft mij aangemoedigd om contact op te nemen met McDonald's. "Ik heb na heel wat ontmoetingen met verschillende mensen van McDonald's uiteindelijk besloten om de stap te zetten. Ze hebben mij vooral overtuigd door hun professionaliteit en hun zeer menselijke aanpak. Dat is nu 8 jaar geleden. Ik heb een jaar fulltime opleiding genoten binnen bestaande McDonald's restaurants en uiteraard op de McDonald's University in Chicago. Moeilijkheden bij de start "We waren helemaal nieuw. Dit was het eerste Fast Service Restaurant in de regio Roeselare. De stad Roeselare was en is weliswaar een heel belangrijk handelscentrum, toch kenden de mensen het concept 'Fast Service Restaurant' niet. We moesten de mensen overtuigen om hier hun eerste stap binnen te zetten en dat was het moeilijkste. De steun die we hierbij hebben ervaren vanuit McDonald's was enorm positief. Toen we dit obstakel overwonnen hadden, deed zich een nieuwe uitdaging voor. Precies een jaar nadat wij onze vestiging hadden gestart, opende er vlak naast ons een concurrerende zaak. Dat was zeer moeilijk in het begin. Toch zijn onze resultaten uitstekend. In Zingem-Oudenaarde, dat negen maanden later opgestart werd dan Roeselare, verwezenlijken we een constant stijgende lijn en ook hier in Roeselare doen we het -na de hapering in het tweede jaar- constant beter. We hebben een vrij vaste trend." "De sterke troeven van McDonald's zijn hun sterke merknaam met daaraan gekoppeld hun naamsbekendheid, hun ongeloofelijke knowhow op het vlak van de Fast Service Restaurants - 29.000 restaurants wereldwijd - en hun voortdurende research naar nieuwe zaken op alle gebied." Ondersteuning "We voelen ons zeer sterk geruggensteund door de organisatie. Op elke vraag krijg je, vrijwel direct, antwoord. Er is altijd wel iemand aanwezig die je kan helpen. Daarnaast vind ik dat we als franchisenemer nog heel wat bewegingsvrijheid hebben. Wat betreft de voeding en voedingskwaliteit zijn er vanzelfsprekend uitermate strikte normen. We bedienen dagelijks zo'n duizend mensen dus daar mag niets absoluut niets fout gaan. Ook belangrijk is de opleiding van ons personeel. McDonald's heeft een opleidingsformule ontwikkeld die uitstekend is en wij volgen deze. Roeselare heeft de laagste werkeloosheidsgraad van onze provincie. Toch heb ik nooit problemen gehad om personeel te vinden of te behouden. Het ligt ook een beetje aan mijzelf. Ik doe heel veel aan team-development. Elke maand breng ik de mensen van de twee vestigingen samen voor een activiteit die ze ook zelf kiezen. 50% van m'n personeel werkt hier al zo lang de zaak bestaat. Dat betekent toch iets." Toekomstvisie "Er mag weer wat meer expansie komen. Op operationeel gebied vind ik dat er nog meer ontwikkelingen mogen komen op het vlak van automatisering. Wij hebben heel veel handenarbeid en met de hoge loonkosten in Belgi? zou het goed zijn wanneer we minder handenarbeid hebben. Voor mijzelf is het de bedoeling dat, als de kans zich voordoet en ik kan het organisatorisch aan, ik een derde McDonalds erbij ga doen. Concrete plannen zijn er echter nog niet. Qua dichtheidsgraad in de regio is er zeker nog plaats in deze streek. In Frankrijk bijvoorbeeld hebben ze ??n hamburgerrestaurant per 25.000 inwoners. Hier in Belgi? is dat voor sommige streken 1 op 75.000 inwoners. Er is zeker nog ruimte om te groeien in Belgi?." Kerngegevens franchiseondernemer Formulenaam: McDonald's Franchisenemer:&nb