Kinderopvang wordt steeds groter
Kinderopvang als bedrijfstak Onlangs ontving directeur Els Landerloo van Kinderopvang Maastricht (KIM) de eerste landelijke managementprijs Kinderopvang. Tien jaar geleden ontstond Kinderopvang Maastricht na een fusie van vier stichtingen met drie kinderdagverblijven, een bureau voor gastouderbemiddeling en zevenenzestig medewerkers. Inmiddels is KIM uitgegroeid tot een organisatie met negen kinderdagverblijven, zes locaties voor buitenschoolse opvang, een gastouderbureau en driehonderd medewerkers. De Stichting is inmiddels omgeturnd in de holding MIK: Maatwerk In Kinderopvang. Aan de holding zijn twee werkmaatschappijen verbonden, waarvan ??n franchiseorganisatie. "Commercieel denken in kinderopvang is niet vies. Wij moeten denken en handelen als een volwassen bedrijfstak", stelt Els Landerloo zelfbewust. Vorige maand begon MIK met een franchiseformule op het gebied van kinderopvang. Radius Nederland in Baarn werkt al met een dergelijke formule. Els Landerloo: "Wij hebben de afgelopen jaren veel knowhow opgedaan. Daar kunnen anderen van profiteren. Onze expertise betreft met name deskundigheid op het terrein van de technische bedrijfsvoering. Willen potenti?le franchisenemers ons handelsmerk voeren dan moeten ze wel aan onze voorschriften en kwaliteitseisen voldoen. Maatwerk in Kinderopvang moet uitgroeien tot een kwaliteitsmerk. Wij kunnen starters ondersteunen op inhoudelijk- en op bedrijfseconomisch gebied, het inrichten en voeren van de administratie, het vinden en inrichten van geschikte ruimtes, het verlenen van ondersteuning bij het voldoen aan de wettelijke voorschriften etc."Volgens de directeur van Maatwerk in Kinderopvang heeft MIK bewust gekozen voor een franchiseformule. Er is in de kinderopvang steeds meer sprake van schaalvergroting en marktwerking. Je kunt ervoor kiezen om vanuit een defensieve houding te werken aan groei door het overnemen van concurrerende kinderdagverblijven. We hebben echter gekozen voor een positieve aanpak door onze expertise op de markt te zetten. We richten ons daarbij vooral op kleinere particuliere ondernemers in kinderopvang, die middels het MIK franchiseconcept, met behoud van de eigen zelfstandigheid kunnen beschikken over de benodigde expertise om in een concurrerende omgeving staande te blijven. Flexibel concept MIK biedt een flexibel franchiseconcept aan. Els Landerloo daarover: "Je hebt bestaande organisaties die hun aanbod op gebied van kinderopvang willen versterken of verbreden en met behoud van de eigen zelfstandigheid aansluiting zoeken bij een groter verband. Daarnaast heb je startende ondernemers die een groeimarkt zien op het gebied van kinderopvang. In het eerste geval is er meer sprake van het afnemen van een deel van onze expertise, in het tweede geval is er duidelijk sprake van participatie aan het franchiseconcept. MIK biedt beide mogelijkheden aan. Een bedrijfseconomische aanpak van de kinderopvang verlangt een professionele opzet met een gezonde winstmarge om de continu?teit van het bedrijf op de lange termijn te waarborgen. Daarbij behoort een verantwoord pedagogisch klimaat uiteraard altijd gewaarborgd te zijn. Kinderopvang mag nooit ten prooi vallen aan een kille zakelijke benadering waarbij de kwaliteit van de opvang in het gedrang dreigt te geraken. "Het grote voordeel van een franchiseformule is dat de franchisenemers volledig zelfstandig blijven en dus ook hun eigen inbreng hebben in de uitvoering van de formule. Het is niet zo dat iedere partner per se moet werken onder de naam MIK onder een uniform logo. Als partners ervoor kiezen om onze eigen naam te opereren is dat prima. Maar het grote pluspunt is dat ze gebruik kunnen maken van onze expertise en begeleiding. Bovendien kunnen ze zich profileren als organisatie met een hoogwaardige kwaliteit. Wij stellen hoge eisen aan onze partners. Ze kunnen op onze steun en medewerking rekenen. Maar ze moeten wel bereid zijn om aan onze voorwaarden en kwaliteitseisen te voldoen. We leggen de lat bewust hoog." De afgelopen jaren heeft kinderopvang een