Franchiseformules ontmoeten elkaar bij NFV
Franchiseformules ontmoeten elkaar Eens per jaar nodigt de Nederlandse Franchise Vereniging de franchisenemers van haar leden uit voor een interessante middag. Op dinsdag 7 november jl. was het zover. Het werd een geslaagde bijeenkomst bij Intres in Hoevelaken. De middag kende geen centraal thema. Er waren maar liefst vijf sprekers uitgenodigd. Twee van hen schetsten de ontwikkelingen van de ICT - informatie en communicatie technologie - voor de samenleving en de ondernemer van morgen. "Dat duurt mijn tijd wel uit" en "dat zien we dan wel" is er niet meer bij, want volgens de sprekers duurt in de wereld van de ICT een jaar maar drie maanden. Rolph Pagano, bekend presentator beet het spits af met een inspirerende presentatie onder de titel: Wie is hier de baas? Een van de zaken die hij bij de 200 aanwezigen onder de aandacht bracht is het onderscheid tussen leiding en leiderschap. Leiding is gebaseerd op macht. Bij het gebruik van macht beroof je de ander van zijn autonomie, die daardoor zijn inspiratie van binnen uit verliest. Leiderschap daarentegen is gebaseerd op gezag: dit type manager straalt visie uit en toont inspiratie. Daardoor cre?ert hij draagvlak, zodat de ander zelf besluit: ik ga met deze man/vrouw mee. En dan zijn we helemaal waar het bij franchising om draait: partnerschap. Gezag verwerven is veel moeilijker dan macht opleggen. Jan Krijnen, marketing manager bij Ericsson, gaf een levendig beeld van de ontwikkelingen in de mobiele communicatie. Volgend jaar worden de eerste tien supermarkten operationeel, waar het nieuwe mobiele winkelen wordt toegepast. Het boodschappenlijstje staat op de "personal coach", de opvolger van de mobiele telefoon. In de supermarkt is deze "personal coach" interactief verbonden met het systeem in de winkel, waardoor alleen die aanbiedingen gepresenteerd worden waar je als klant echt in ge?nteresseerd bent. Ook het afrekenen gaat per telefoon, doordat de aankopen automatisch worden gescand en het totaalbedrag tot slot van de bankrekening wordt afgeboekt. Wachten en overpakken bij de kassa behoren dan tot het verleden. Ronald Verschueren van Netmarketing trekt de ontwikkelingen op het gebied van het internet door naar de toekomst. Verschueren: klanten kunnen zich via internet eenvoudig organiseren en inkoopmacht vormen. Internet maakt de markt doorzichtiger. Kijk maar eens op independer.nl John van den Heuvel van Door Trainers bracht zijn publiek weer met beide benen op de grond: "maak klanten dikker" is zijn boodschap. Daarmee bedoelt hij: maak van je bestaande klant een grotere klant. Hoe je dat doet illustreerde hij aan de hand van diverse praktische tips. Onze eigen columnist Frank Marsman besloot de middag op de hem toevertrouwde humoristische wijze. Hij hield de aanwezigen een spiegel voor. Marsman: "win win situatie? Onzin! Ondernemen blijft het nastreven van eigen belang. Maar leg de lat allemaal wat hoger. Haal dat record, kom in het Guiness Book of Records!"