Samenwerking

"Samenwerking binnen horeca zal toenemen" Joop Goossens, Koninklijk Horeca Nederland: In mei volgend jaar wordt naar verwachting de laatste fase van een onderzoek in de horeca naar samenwerkingsverbanden afgerond. "Er wordt steeds meer samengewerkt, op vrijwillige en ook op franchisebasis," aldus Joop Goossens, hoofd van de afdeling markt, sectoren en economie van Koninklijk Horeca Nederland uit Woerden. "Wij willen in kaart gebracht hebben welke vormen van samenwerking er al bestaan en wat de mogelijkheden voor nieuwe initiatieven zijn." Een van de taken van de afdeling die Goossens leidt, is het verzamelen van marktinformatie. Toevallig werd na de zomer van dit jaar een groot onderzoek gestart naar samenwerkingsverbanden en -mogelijkheden binnen de horecabranche. "Koninklijk Horeca Nederland stimuleert samenwerking tussen haar leden. Met het toenemend aantal regels en wettelijke bepalingen wordt het lastiger voor hen om alles zelf bij te houden. Vanuit onze organisatie leveren wij de nodige support en knowhow op dit gebied, maar er is ook een groeiend aantal ondernemers die zelf de nodige initiatieven ontplooien, onder meer door hun kennis door middel van samenwerking te bundelen. Ik verwacht dat deze ontwikkeling voortduurt en zelfs nog versterkt gaat worden." In de horeca zijn er, zoals in andere branches, meerdere samenwerkingsvormen. De ketenvorming is vrij sterk, zeker in het hotelwezen met een aantal grote (ook internationaal opererende) spelers. Het meest komen altijd nog de vrijwillige samenwerkingsverbanden voor. En vanzelfsprekend kent ook de horeca een grote vari?teit als het om franchising gaat, van soft tot hard. "Samenwerking begint eigenlijk meestal heel basaal en lokaal," vertelt Goossens. "Denk maar aan zoiets simpels als het doorsturen van hotelgasten naar een vergelijkbare accommodatie als je zelf volgeboekt bent. De volgende stap is regionale samenwerking door je als hotels in een bepaald gebied te profileren via bijvoorbeeld de VVV's. Of door een naam als 'gezelligheidscentrum' op te bouwen, zoals in het geval van de concentraties aan caf?s en andere horecagelegenheden aan het Maastrichtse Vrijthof of het Leidse Plein in Amsterdam. Het centrum van Amsterdam is in feite ??n groot caf?. En dat werkt, ook internationaal." Hoppende consumenten Samenwerkingsvormen hangen in feite nauw samen met trends, en niet alleen in de horeca. "Op dit ogenblik zie je twee hoofdstromen: kleinschalig opererende bedrijven die met hun eigen specialisme een plek op de markt hebben veroverd, en grote marktpartijen die vele specialismen onder ??n dak presenteren. Een voorbeeld van de laatste categorie zijn de discotheken, waar je ook een hapje kunt eten en waar diverse drinkgelegenheden zijn voor specifieke doelgroepen met hun eigen muziek, interieur, enzovoorts. Samenwerking is belangrijk om al deze facetten goed op elkaar te kunnen afstemmen. Consumenten zijn, ook als het om de keuze voor een horecagelegenheid gaat, 'hoppers' geworden; ze kiezen nu eens voor dit, dan weer voor dat, afhankelijk van het moment en hun stemming. De aantrekkingskracht van een uitgaansgebied zit hem dus vooral in de diversiteit van het aanbod. Er dient voor elk wat wils te zijn. Zo'n differentiatie bereik je alleen als je overlappingen probeert te voorkomen; hiervoor is een goede samenwerking tussen partijen noodzakelijk." Een andere ontwikkeling is de brancheverbreding - of onvriendelijker: branchevervaging. Bedrijven en organisaties gaan zich ook op andere dan hun traditionele werkterreinen begeven. Zo ook in de horeca. "Naast de traditionele restaurants komen er eetgelegenheden waar je van theater kunt genieten, of waar tijdens het eten een zanggroep optreedt. Het aanbod binnen dezelfde locatie wordt verbreed. Hier liggen voor de horeca nog volop kansen, waarvoor samenwerking met andere disciplines en sectoren nodig is. Zowel nationaal als regionaal komen er steeds meer, soms verrassende samenwerkingsverbanden binnen ?n buiten de bedrijfskolom. Hierbij gaat het om strategische

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie