Yoghurt Barn op franchisepad

Na 6 jaar sleutelen aan een concept met eigen winkels wil horecaketen Yoghurt Barn nu groot worden met een franchisemodel en licenties, vertelt medeoprichter Wouter Staal aan Sprout.

 “Het concept staat, en weten we aan welke knoppen we moeten draaien. Met 12 winkels zijn we groot genoeg, en hebben we voorspellend vermogen. We zijn de startup-fase echt voorbij.” Het streven is om op 1 maart volgend jaar de eerste Yoghurt Barn-franchise te openen. “2017 was een druk jaar, waarin we verdubbelden van 6 naar 12 vestigingen. Dit jaar staat in het teken van optimalisatie. We zijn helemaal terug in de operatie gegaan, om met alle locatiemanagers en personeel te praten en handboeken te schrijven. Zo ging het handboek voor Yoghurt Barn-managers van 30 naar 130 pagina’s.”

Staal verwacht de komende 2 jaar zo’n 5 franchisevestigingen te openen.

Naast een franchisemodel werkt Yoghurt Barn aan het in licentie uitgeven van het concept, op high traffic-locaties zoals hogescholen, ziekenhuizen en in grote bedrijven. De komende twee jaar wil Yoghurt Barn enkele tientallen licenties wegzetten bij dit soort cateraars.