Winkelstraten drukker dan ooit op Black Friday
Het wereldwijde kortingsevenement ‘Black Friday’ zit er weer op. Ook in Nederland is Black Friday doorgedrongen tot het winkelklimaat. Steeds meer retailers doen mee en de afgelopen jaren nam de drukte in de winkelstraten op Black Friday toe.
De fashionretailers en elektronicaketens waren niet de enige winkels met kortingen. Dit jaar deden ook telecomaanbieders, vliegmaatschappijen en supermarkten mee. De groei in aandacht en acties resulteerde op Black Friday in 8% drukkere winkelstraten ten opzichte van vorig jaar, onderzocht Bureau RMC. Daarmee was vrijdag de drukste dag van de week. De drukte lag om 16.00 uur op een hoogtepunt, net als vorig jaar. Veel retailers hielden ook ’s avonds hun deuren open, met resultaat: de drukte was tussen 18.00 en 22.30 uur met 9% toegenomen ten opzichte van 2017.
Opwarmacties
Opvallend genoeg was Black Friday dit jaar niet alleen op vrijdag en het weekend erna. Veel retailers kwamen in aanloop naar vrijdag al met opwarmacties. Consumenten konden zo de hele week lang met kortingen winkelen.
Het heeft voor de winkelstraten niet tot het gewenste effect geleid: maandag tot en met donderdag was het gemiddeld namelijk -2% rustiger in de winkelstraten. Wellicht hadden de opwarmacties online wel effect. Het Black Friday-weekend was eveneens rustiger dan vorig jaar. Op zaterdag was de afname 6% en op zondag 1%.
Ondanks de langlopende acties lijkt de vrijdag een kannibaliserend effect te hebben gehad op de andere week- en weekenddagen. Toch mag er nog steeds van een succes gesproken worden. De weekenddagen waren wel een stuk drukker dan voorgaande zater- en zondagen. Zaterdag en zondag waren in vergelijking met een gemiddelde weekenddag in 2018 30% drukker.