Trouwe klanten krijgen Blokker Blokjes in plaats van zegeltjes
Blokker wil graag zijn trouwe klanten belonen door bij aankoop van een product 'Blokjes Blokker' uit te geven. Michiel Witteveen, topman van het bedrijf, bedacht het plan. Op termijn wil de Blokker-keten waarschijnlijk ook naar de beurs.
In samenwerking met techbedrijf Bits of Stock ontwikkelt Blokker een loyaliteitsprogramma; 'Blokker&Jij'. Het idee erachter is dat als je klanten aandeelhouder zijn, zij ook veel meer betrokken zijn bij je bedrijf. Met dit loyaliteitsprogramma kun je dus niet sparen voor zegeltjes of punten, maar deeltjes van het Blokker-bedrijf, zogeheten fractionele aandelen. Deze aandeeltjes geven geen recht op zeggenschap op het bedrijfsbeleid, in tegenstelling tot aandeelhouders.
Als Blokker winst maakt en dus dividend uitkeert, krijgen de Blokker-Blokjes aandeelhouders ook recht op dividend. Nog niet bekend is hoeveel aandelen op deze nieuwe wijze beschikbaar komen. Ook kun je de Blokker-Blokjes niet zomaar verkopen.
Deze manier van klantenbinding is nieuw in Nederland en komt overgewaaid uit de VS, waar het sinds de corona-pandemie snel groeit onder particuliere beleggers. Deze particuliere beleggers vinden hele aandelen te duur. Op deze wijze kun je je kapitaal beter spreiden met minder geld. Zo kunnen ze meerdere onderdeeltjes van verschillende bedrijven bezitten.