Supermarktketens boeken stevige omzetgroei gedurende eerste half jaar 2019

Supermarktketens Ahold (Albert Heijn), Jumbo en PLUS noteren in het eerste half jaar een stevige omzetgroei. Waar Albert Heijn een omzetgroei noteerde van 4,2%, en PLUS 5,4% steekt Jumbo hier zelfs stevig bovenuit met 7% groei binnen de bestaande winkels ten opzichte van 2018. Allen groeien hiermee harder dan de marktverwachting van de Rabobank die een groei voorspeld heeft van 3% voor 2019.

Jumbo noteert een totale stijging in de consumentenomzet gedurende het eerste half jaar van 16,5%. Een groot deel van deze stijging is echter te danken aan de winkels van EMTÉ die door Jumbo overgenomen zijn. Daarnaast lijkt het Jumbo Food College, powered by La Place bij te dragen aan de groei in omzet die hiermee over het eerste half jaar uit komt op € 4,63 miljard. Het marktaandeel van Jumbo groeit hiermee naar 21,6%. 

PLUS weet tevens een solide eerste half jaar neer te zetten met een totale consumentenomzet van 1,3 miljard. Hiermee stijgt ook het marktaandeel van PLUS licht, van 6,4% gedurende de eerste zes maanden in 2018 naar 6,5% gedurende het eerste half jaar van 2019. De groei in omzet komt tevens doordat vijf ondernemers met hun winkel naar de PLUS formule zijn overgestapt met daarnaast nog één nieuw geopende winkel. Daarnaast lijkt ook de conceptuele vernieuwing van PLUS met het Briljant 2.0 zich hiermee in toegenomen omzet te vertalen.

Ahold realiseerde vooral een aanzienlijke groei van 34,4% met online activiteiten (ah.nl en bol.com) waarmee de online omzet op € 795 miljoen uitgekomen is. Over de gehele linie groeide de omzet met 4,2% naar € 3,68 miljard waarbij de operationele marge echter licht gedaald is door investeringen in nieuwe concepten, waaronder het Echt Vers-concept.