Picnic: nieuwe online concurrent voor Albert Heijn en Jumbo
De nieuwe online supermarkt Picnic zal in de loop van september van start gaan. Momenteel loopt er een pilot in enkele wijken in Amersfoort. Picnic levert de boodschappen gratis aan huis. De klant bestelt zijn boodschappen met behulp van een app, betaling vindt ook in de app plaats. In stilte heeft Picnic 3 jaar lang met een team van 30 specialisten gewerkt aan de nieuwe distributiemethode, waarmee ze in staat is de boodschappen, zonder onnodige tussenschakels, in de wijk rond te brengen. De klant kiest zelf welke rit het beste uitkomt en weet tot op een half uur precies hoe laat de bezorging zal plaatsvinden. Pilot in Amersfoort Momenteel wordt het logistieke proces in enkele wijken van Amersfoort getest. De bezorging gebeurt door speciaal ontwikkelde elektrische bezorgbusjes die zijn gekoppeld aan het internet en die emissievrij door de wijk rijden. Het doet veel testklanten van Picnic denken aan een moderne miniatuurversie van de SRV-wagen. Naar verwachting zal Picnic in de loop van september officieel gelanceerd worden en zullen daarna snel andere steden volgen. Initiatiefnemers Picnic is een initiatief van 4 ondernemers. Internetondernemers Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys waren de eigenaren van Fredhopper, de ontwikkelaar van personalisatiesoftware voor webwinkels. Bas Verheijen is voormalig marketingdirecteur van Albert Heijn en C1000. Serie-ondernemer Michiel Muller stond eerder aan de wieg van de onbemande tankstations Tango en ANWB-concurrent Route Mobiel. Supermarktbedrijf Boni fungeert als inkooppartner.