McDonald’s wil dit jaar 1000 nieuwe restaurants openen

McDonald's wil dit jaar 1000 nieuwe restaurants openen. Ook gaat het Amerikaanse bedrijf 2,4 miljard dollar (1,9 miljard euro) investeren in het moderniseren van bestaande restaurants in de Verenigde Staten. Dat bleek uit de presentatie van de jaarcijfers.

In 2017 wist McDonald's meer klanten naar zijn restaurants te trekken. Dat had de fastfoodketen deels te danken aan de introductie van het Dollar Menu in zijn thuismarkt. Het aanbieden van menu's voor 1 dollar, 2 dollar of 3 dollar heeft geleid tot een prijzenslag in de Amerikaanse fastfoodwereld.

De vergelijkbare verkopen namen wereldwijd toe met 5,3%. Ook deed McDonald's goede zaken met onder meer de bezorging van maaltijden en het bestellen en betalen via mobiele telefoons.

Door het afstoten van restaurants aan franchisenemers liep de geconsolideerde omzet met 7% terug. De nettowinst steeg echter met 11% tot 5,2 miljard dollar. Wereldwijd telt de keten nu meer dan 37.000 vestigingen in meer dan 100 landen.

Recordomzet van ruim €811 miljoen 

In 2017 behaalde McDonald’s Nederland een recordomzet van ruim €811 miljoen, een stijging van 10,9% in vergelijking met het jaar daarvoor. Het aantal gasten groeit en gasten komen ook vaker terug. De 245 restaurants verwelkomden bijna 8 miljoen nieuwe gasten. 

Manu Steijaert, algemeen directeur McDonald’s Nederland: “Gasten merken het verschil bij McDonald’s. Ze waarderen de kwaliteit van producten omdat deze sinds de introductie van onze nieuwe keukens allemaal vers worden bereid zodra zij hun bestelling hebben gedaan. Wij hebben ook vorig jaar samen met onze franchisenemers weer zo’n € 28,5 miljoen geïnvesteerd in onze restaurants. Bijvoorbeeld in de McCafés, het koffieconcept dat we inmiddels al in 45 restaurants aanbieden. Maar ook de 21 restaurants in 4 grote steden die McDelivery aanbieden, met gemiddeld 3.000 bestellingen per week. Allemaal omdat we een moderne keuken hebben ingericht waar we onze belofte van fresh & fast food echt waar kunnen maken. Dit alles maakt dat wij in 2017 bijna twee keer harder dan de markt konden groeien.”