Lukt het u om personeel te vinden, binden en boeien?

Werkgevers weten steeds moeilijker personeel te vinden en te binden. Werknemers hebben juist een groeiende keuze uit bedrijven waar ze willen werken. De krapte op de arbeidsmarkt begint overal voelbaar te worden. Hoe laat je jouw (franchise)organisatie eruit springen als fijn bedrijf om voor te werken? We vroegen het HR-consultant Tim van ’t Hoff van Tentoo.

Strategie

Je strategie om de juiste mensen te vinden, moet je aanpassen op het personeel dat je zoekt. Dat betekent dat je bedrijf een gezicht moet krijgen. Wat straal je uit? “Je bedrijfsidentiteit wordt steeds belangrijker”, vertelt de HR-consultant. “Als een potentiële werknemer op LinkedIn zegt beschikbaar te zijn, heeft hij of zij in no-time 20 recruiters in de inbox. En die hebben allemaal het leukste bedrijf waar ze hem of haar willen plaatsen. Je moet dus opvallen als organisatie. De missie, de visie, je waarden staan steeds meer op de eerste plaats. Mensen willen zich goed voelen bij je. En daar moet je je als organisatie op gaan onderscheiden.”

Zijn advies: stel de kernwaarden op en zorg voor een ijzersterke bedrijfsidentiteit. “Je bent opgericht om een reden. Wat is die reden, wat is je toegevoegde waarde? Betrek ook vooral je personeel daarin. Medewerkers zijn niet alleen werknemers, maar ook mensen die willen bijdragen. Stimuleer ze en houd ze up-to-date. Zorg voor een continue input vanuit je medewerkers, zodat je zelf ook altijd up-to-date bent. Denk aan meedenksessies, zodat je als organisatie weet wat er speelt op de werkvloer.”

5 Stappen

Tijdens het Franchise+ Event zal Tim van ’t Hoff hier meer over vertellen in zijn sessie ‘Personeel vinden, binden en boeien in 5 stappen’.  Bekijk hier meer informatie over het Franchise+ Event en om je aan te melden.