Kruidvat en Trekpleister geen last van recessie
AS Watson Benelux is recessieproof stelt ceo Gerard van Breen in Retail Actueel. Volgens Van Breen is de omzetgroei van het bedrijf, waar onder andere Kruidvat en Trekpleister onder vallen, lager, maar blijft de onderneming doorgroeien. Volgens Van Breen heeft Watson nagenoeg niets gemerkt van 2009. Zowel met Trekpleister als met Kruidvat zat het bedrijf boven het gemiddelde groeicijfer van de drogisterijmarkt, dat tussen 2,5% en 3% lag. In 2010 lag dat anders, het groeigemiddelde van de drogisterijmarkt lag op 1% wat overigens nog steeds groei betekent. AS Watson zit nog steeds boven dat marktgemiddelde. Die positie is mede te danken aan de investeringen in mensen, winkels, producten en media. Laat onverlet dat het gemiddelde prijsniveau in de totale markt behoorlijk onder druk is komen te staan als gevolg van promotie- en actiedruk. Gebleken is dat de afzet in sommige categorie?n weliswaar groter is, maar dat door de lagere prijzen, de omzet lager ligt. Dat prijsdalingeffect houdt de omzetgroei dus tegen en hier hebben alle spelers in de drogisterijmarkt last van, vooral het zelfstandige segment. De sterke positie van Trekpleister en Kruidvat komt doordat de winkels in elke categorie specialistisch zijn.