Ketens groeien harder dan de markt

Ketens groeien harder dan de markt en blijven daarmee dominant in de foodbranche. Zij openden in 2017 vaker nieuwe vestigingen, ontvingen meer klanten en zagen de bestedingen in vergelijking met 2016 toenemen. Dat is in een notendop de belangrijkste conclusie uit de jongste editie van de FSIN Food500. De foodomzet van een groot aantal spelers uit de jaarlijkse omzetranking van het FoodService Instituut Nederland (FSIN) steeg vorig jaar tot ongekende hoogte. De 500 grootste foodformules van Nederland zagen hun gezamenlijke omzet in voedings- en genotmiddelen daardoor met €1,5 miljard toenemen tot €47,1 miljard.

Het FSIN brengt dit jaar voor de 5e keer deze omzetranglijst van de 500 belangrijkste foodmerken van Nederland uit. De foodformules in de ranking vertegenwoordigen naar inschatting van het FSIN zo’n 80% van de totale omzet in voedings- en genotmiddelen in Nederland; de FSIN Food500 2018 weerspiegelt dan ook de belangrijkste ontwikkelingen en trends in de markt voor huishoudelijke en buitenhuishoudelijke consumptie - ofwel de foodconsumptie At Home (Foodretail) en Out of Home (Foodservice).

Supermarkten

In de Top 10 van de FSIN Food500 2018 domineren de supermarkten. Op nummer 1 staat - evenals vorig jaar - AH Supermarkten met een foodomzet van €10,1 miljard (alleen food, géén non-food). Het eerste foodservicemerk in de ranking is McDonald’s dat met een omzet van €861 miljoen de 10e plaats inneemt. Nieuwkomers in de ranglijst van 2018 zijn onder andere Papa John’s (nr. 385, met een omzet van €6,5 miljoen) en Spar Express (nr. 492, €3,8 miljoen).

Beweging naar online

De omzetgroei van online spelers in de FSIN Food500 2018 is groot, zowel die van maaltijd- als boodschappenbezorgers. Domino’s Pizza sloot het jaar 2017 af met een omzet van €176 miljoen (nr. 39) en New York Pizza met €95 miljoen (nr. 50). Aan retailzijde profiteerden AH.nl (nr. 15, foodomzet €487,5 miljoen), Jumbo.nl (nr. 45, €150 miljoen) en Picnic (nr. 65, €70 miljoen) van de consument die op zoek is naar gemak.