Foodwinkels verkochten nog nooit zoveel

Winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in 2017 3,1% meer omgezet dan in 2016. Het omzetniveau ligt inmiddels 15% boven het niveau dat in 2008 werd bereikt. Het volume groeide in 2017 met 0,9% en was voor het eerst groter dan in 2008, dit meldt het CBS.

Supermarkten motor achter omzetgroei

De groei van de omzet in de foodsector van de detailhandel komt bijna geheel voor rekening van de supermarkten. In 2017 steeg de supermarktomzet met 3,5% ten opzichte van 2016, terwijl de omzet van de foodspeciaalzaken zoals slagers, slijters, groentewinkels en kaaswinkels met 0,5% toenam.

Het aandeel van supermarkten in de verkoop van voedings- en genotmiddelen is in de loop der jaren sterk gestegen ten koste van de speciaalzaken. Zo steeg de omzet van supermarkten in 2017 vergeleken met 2008 met bijna 21%, terwijl speciaalzaken in deze periode ruim 11% aan omzet verloren.

Aantal winkelvestigingen in foodsector gestegen

Het aantal winkelvestigingen in de Nederlandse foodsector is tussen begin 2008 en 2017 met 1,5% toegenomen tot 19.000 vestigingen. Zowel het aantal speciaalzaken als het aantal supermarkten nam in deze periode toe. Het aantal speciaalzaken nam met 0,8% toe tot 13.000, het aantal supermarkten groeide met 3,2% tot 6.000.

Foodspeciaalzaken

Het aantal foodspeciaalzaken wijzigde nauwelijks tussen 2008 en 2017. Wel waren er grote mutaties per branche. Zo steeg in deze periode het aantal viswinkels met ruim 30%. Het aantal kaaswinkels nam toe met 20%, het aantal natuurvoedingswinkels met 18%. Uit het straatbeeld verdwenen vele groentewinkels (28%), slagers (16%) en poeliers (10%). Ook waren er minder slijterijen (6%) en tabakswinkels (7%).