Diana van Arkel: Las Vegas: rollen de dobbelstenen nog wel richting Europa?
Van 17 tot en met 20 februari 2013 werd in Las Vegas de 53e Jaarlijkse Conventie van de International Franchise Federation (IFA) gehouden, waarbij wij als kantoor vertegenwoordigd waren. Het was (wederom) een zeer druk bezocht evenement met een nog drukkere agenda. Tijdens dit evenement zijn er diverse seminars gegeven met een breed scala aan franchise gerelateerde onderwerpen. Zo was er een seminar gewijd aan de internationale expansiemogelijkheden 2013 voor Amerikaanse franchiseketens. De inhoud hiervan willen wij graag aan u voorleggen. Laten we eerst defini?ren wat een interessante expansiemarkt inhoudt. Als een interessante expansiemarkt wordt aangemerkt een markt:- waarin nieuwe franchiseovereenkomsten worden aangegaan;- waar bestaande merken snel groeien;- waar bestaande merken en winkels goed presteren.In combinatie met een aantal marktfactoren (populatie, demografisch, verstedelijking, gemiddelde besteding) wordt vervolgens gekeken of de markt interessant genoeg is voor vestiging. Vervolgens zijn de markten opgedeeld in een aantal branches, te noemen 'QSR' (Quick Service Restaurants), 'overige' restaurants, en 'service en retail'. Bij internationale expansie wordt tevens gekeken naar het geldende belastingstelsel alsmede het geldende recht in het betreffende (vestigings)land. Bij het vergelijken van belastingstelsels wordt er onder andere gekeken of het financieel gunstig is om de onderneming vanuit het vestigingsland te exploiteren of dat zij genoodzaakt is een (lokale) statutaire vestigingsplaats te kiezen. Met andere woorden, waar is de afdracht van belastingen het meest gunstig? Daarnaast dient er rekening te worden gehouden met het feit dat er in andere landen andere belastingstarieven gelden waardoor er dient te worden beoordeeld of de gehanteerde fees ?berhaupt betaalbaar zijn voor de lokale franchisenemer. Op het gebied van recht dient er aan de volgende aspecten te worden gedacht; het registreren van (handels)merken, zijn er wettelijke restricties of barri?res en zijn er registraties en/of vergunningen nodig? Diverse landen hebben zelfs een wettelijke regeling met betrekking tot franchiserelaties. Binnen andere landen geldt het van toepassing zijnde algemene contractenrecht. Een en ander dient te worden geraadpleegd alvorens men wil overgaan tot vestiging in een ander land. Uit onderzoek blijkt dat de meeste franchiseketens momenteel op zoek zijn (master) franchisees in Canada, Australi? en India. De landen in het Midden-Oosten worden genoemd als volgende 'upcoming' markt. Dat de franchiseketens Europa als vestigingsmarkt geheel niet meer interessant vinden komt onder andere door de financieringsstop van banken. Nu het voor lokale franchisenemers alsmede franchisegevers vrijwel onmogelijk wordt gemaakt om een financiering te verkrijgen, zijn buitenlandse franchiseketens genoodzaakt op zoek te gaan naar expansiemogelijkheden buiten Europa. Dit is uiteraard geen positieve ontwikkeling. Zoals u ziet wegen naast de betalingstarieven en wettelijke regelingen ook de economische omstandigheden en mogelijkheden van een vestigingsland zwaar mee in de vestigingskeuze van franchiseketens. Deze afwegingen gaan als het ware 'hand in hand'. Dit is ook de reden dat wij als advocatenkantoor reeds jaren geleden de beslissing hebben genomen om naast de juridische ook een economische afdeling te cre?ren. Onze economisch adviseurs verzorgen in dat kader thans voor diverse (internationale) franchiseketens financi?le structuurwijzigingen, (financierings)onderhandelingen, herzieningen en/of aanpassingen van conditiestelsels zodat "The Game Will Be Continued". Diana van Arkel AG Hart Advocaten & Adviseurswww.aghart.nl