‘What you see is what you get’

Johan van Es is sinds 2005 franchisenemer van de Deense keukenformule Kvik. Hij roemt de transparantie en de no-nonsense benadering van de formule, kenmerken die bij hem passen.

Als manager in de retail had hij veel contact met zelfstandig ondernemers. Daarbij bekroop hem steeds vaker een wat onbestendig gevoel. Wat zij doen is veel leuker dan wat ik doe, stelde Johan van Es vast.  

Hij besloot ook op eigen benen te gaan staan. Allereerst zocht hij een formule in de mode, een branche die hij leuk vond en waarin hij thuis was. Maar de zoektocht leverde geen succes op. Toen viel zijn oog op een advertentie van Kvik, een Deense keukenformule die de Nederlandse markt ging betreden. Hij had niets met keukens, maar het concept sprak hem aan. “Kvik gaf aan transparant en duidelijk te zijn. What you see is what you get. En zo ben ik ook.” Daarnaast viel hij voor het Danish design. “Het is tijdloos, functioneel en no-nonsense. Ik vind dat mooi en het ligt bovendien dicht bij de Nederlandse smaak.”

Hij was ervan overtuigd dat daar een markt voor was in Nederland, en hij hapte toe. “Veel ketens zetten een prijs neer die nog onderhandelbaar is. Kvik hanteert vaste netto prijzen en bewaakt die goed. De klant kijkt mee op het scherm en weet exact waar hij aan toe is.”

De heldere manier van verkopen moet allereerst goed worden uitgelegd en geeft de klanten dan een opgelucht en goed gevoel, merkte hij snel in zijn eerste vestiging in Naaldwijk. Hij groeide gestaag maar de opening van zijn derde winkel viel samen met de harde klappen van de kredietcrisis. Hij besloot alleen de vestiging in Leiderdorp te behouden. Die draait alweer tien jaar. Zijn vrouw speelt ook een actieve verkooprol in het team dat ondertussen tot zeventien mensen is aangezwollen.

Dit voorjaar lag de omzet ruim 30 procent hoger dan vorig jaar. Door een hoog serviceniveau en de transparantie werkt hij constant aan klanttevredenheid. En de kookworkshops met een ingehuurde kok tweemaal per jaar helpen ook mee. “Dat is heel leuk en gaan we wellicht elke maand doen.”

In het kort

Naam: Johan van Es
Leeftijd: 59
Formule: Kvik
Gestart als franchisenemer: 20 oktober 2005
Aantal medewerkers: 17
Gezinssituatie: getrouwd en samen twee thuiswonende kinderen.
Hiervoor werkzaam bij: Verschillende retailbedrijven in managementfuncties.
Hobby’s: Lezen, wandelen.
Mijn tips voor starters: Ondernemers bij Kvik moeten in het begin heel goed op hun voorraden letten. Als je niet alert bent wordt het lastig keukens compleet uit te leveren. Ondernemers in het algemeen moeten het primair superleuk vinden om hun eigen toko te runnen, en goed weten wat hun sterke punten zijn, en wat niet. Ik had al verstand van verkopen en personeel aansturen. Maar niet van het concept en inkopen. Dat heb ik aan Kvik overgelaten, de specialist. Anders ben je met te veel dingen bezig waar je ervaring niet ligt. 

Lees meer over:
Hans Veltmeijer Hans Veltmeijer
Redacteur
Bekijk ook