‘Toekomstbestendig zijn en blijven’

Flexibel, korte lijnen, innovatief. Het zijn zomaar enkele woorden die franchisenemer Gerrit Holtvoort van The Read Shop Express in Delden en Hengelo oplepelt als het gaat om zijn franchisegever Retail Development Company (RDC). De samenwerking is als een tandem, blijkt uit zijn beschrijving. Waarbij de ondernemer ook de ruimte krijgt om zelf zo nu en dan de richting te bepalen.

Holtvoort is sinds 1999 franchisenemer bij RDC. “Ik zocht een organisatie die niet te groot was en een formule waarbinnen ik bewegingsvrijheid zou hebben. Dat vond ik bij The Read Shop en wel bij het Express-concept binnen deze formule.” Holtvoort schetst een beeld van tachtig procent gebondenheid en twintig procent vrijheid. “Dat is echt perfect voor mij, zo onderscheid ik mij momenteel met nostalgische gifts. Dat loopt als een trein, producten van vroeger die iedereen kent. Voor velen zijn het collector’s items, heel leuk en bijzonder in mijn lokale marktgebied.” 

Ook zet de franchisenemer breed in op tabak. “Vandaar ook de Express-formule van The Read Shop. Binnen dat concept is er in vergelijking met de reguliere The Read Shop-formule meer aandacht voor, en ondersteuning in tabaksproducten”, aldus Holtvoort. Hij is de enige tabaksspecialist in Delden, de winkel in hartje Hengelo heeft een echte centrumfunctie. “Tabak is daardoor een erg belangrijke categorie voor mijn winkels, hoewel ik wel zie dat de omzet wat terugloopt. Mensen roken minder. Hierdoor overweeg ik mijn winkels wat anders in te richten, iets minder meters tabak en meer meters cadeaukaarten bijvoorbeeld.”

Ondernemen

De ruimte om te ondernemen, zoals Holtvoort onderneemt heeft hij volop. Daarbij ervaart hij alle steun van RDC. “Ze hebben inmiddels circa zeshonderd winkels, maar het blijft een kleine club. Geen overbodige overlegstructuren, commissies en contactpersonen. Nee, de lijnen zijn kort. Erg prettig. En ze staan altijd klaar.”

Daarbij is RDC in de ogen van de franchisenemer innovatief. Ook bereidt de formule zich voor op de toekomst. “Dat is belangrijk en ik zie ook echt dat ze daar op voorsorteren met onder meer de digitale kiosk.” Overigens is Gerrit niet de enige die gelooft in een rijke toekomst voor The Read Shop, zijn zoon doet dat ook. “Ik run samen met mijn vrouw Mireille al achttien jaar The Read Shop in Delden. Twee jaar geleden kwam daar nog een kookwinkel bij en daarom is deze derde onderneming in Hengelo in handen van mijn zoon Ramon en zijn vriendin Kelly. Hij ziet ook kansen voor deze formule, mooi toch?”

Alles op alles

Manager Retail Marc Pontier van RDC laat weten dat hij samen met het hele team van RDC in Waddinxveen alles op alles zet om de winkels van de franchisenemers optimaal te laten renderen. “Het is een samenspel. Ondernemers, zoals Gerrit, kennen het lokale marktgebied tot in detail en weten wat hun klanten wensen. Wij faciliteren daarin, met onder meer de nodige professionele ondersteuning en scherpe inkoop.” Hij zegt dat de formule ‘springlevend’ is. “Alleen al dit jaar hebben wij vijftien winkels geopend, dat zegt toch veel. Dat kan alleen als je relevant bent. En innovatief.”

Dat laatste blijkt op verschillende vlakken. Zo is de al eerder genoemde instore kiosk een gevolg van de snel veranderende klantvraag, stelt Pontier. “Mensen bestellen gemakkelijker en meer online. Maar dat neemt niet weg dat men binding heeft met de fysieke winkel en er nog steeds graag komt. Daarom hebben wij de verbinding gezocht en staan in de winkels touchscreens, waarop klanten heel gemakkelijk kunnen bestellen.” Zo kunnen zij wel 130.000 verschillende boeken en een scala aan kantoorartikelen en rook-accessoires online vinden. De winkelbezoeker bestelt ze online, al dan niet met de hulp van de winkelmedewerker. Thuis kan men de status van de bestelling via de webshop volgen. “Thuisbezorgen is mogelijk, maar ophalen in de winkel ook. Zijn ze daar eenmaal mee vertrouwd, dan bestellen ze een volgende keer in de webshop. Of ze vinden hun weg in de instore kiosk”, aldus Pontier. 

Logistiek 

Gemak is op die manier verweven met de formule. Maar gemak zit voor The Read Shop ook vooral in het juiste assortiment op de juiste plaats. Dit is de reden dat RDC werkt aan het logistieke concept BlenD (Bundeling van Logistiek en Distributie), dat momenteel op enkele plekken wordt getest en waarbij de logistiek en distributie van en naar de winkels wordt gebundeld. Tabak, zoetwaren, cadeaukaarten en boeken worden inmiddels vanuit één auto geleverd. Het resultaat? Frequentere leveringen, maar toch minder stops aan de deur van de ondernemer. “Die frequentere leveringen zorgen voor een optimaal assortiment op het juiste moment waardoor de klant minder vaak misgrijpt”, verzekert Pontier. 

Holtvoort signaleert met tevredenheid de stappen van de franchisegever. Maar hij zegt dat zijn eigen ondernemerschap in de toekomst ook doorslaggevend is voor succes. “Scherp sturen op de uren is bijvoorbeeld essentieel voor winkels als de onze. Daarbij moet je kansen zien en benutten om toekomstbestendig te zijn en te blijven. En gelukkig krijg ik alle ruimte van mijn franchisegever om dit goed te kunnen doen.”