Franchisenemers die franchisegever worden

Het komt maar mondjesmaat voor in franchiseland: franchisenemers die franchisegever worden. Het ondernemerschap in formuleverband blijkt echter een prima springplank te zijn. “Ik zie voordelen.”

Ellen Vink, Bailine: ‘Het wij-gevoel benadrukken’

Ellen Vink zag als franchisenemer van Bailine kansen voor de uitbouw van het franchiseconcept in Nederland. Hoe? Onder meer via een professionaliseringsslag en door de ondersteuning richting de aangesloten ondernemers te optimaliseren. Vink nam op 1 november 2012 de Franchise Master Bailine Nederland over van Scandlife in Noordwijk en sindsdien geeft ze invulling aan ‘het nieuwe Bailine’.

Bailine is een franchiseorganisatie die zich richt op de gezonde levensstijl. Het is een concept voor en door vrouwen. “Ik ben naast franchisegever ook eigenaar van een Bailine Figuurstudio in Papendrecht. Hierdoor weet ik precies wat er leeft. Regionaal reclame maken is bijvoorbeeld ontzettend belangrijk voor ons concept, zo merk ik keer op keer. Je moet naast het adverteren ook de boer op, naar bijeenkomsten en naar beurzen. Dat soort zaken geef ik mijn franchisenemers ook mee.”

Geen trainingen

Vink staat vanaf de start als franchisenemer volledig achter het product, vertelt zij. “Het Bailine-programma is gebaseerd op vijf principes namelijk figuurvorming door spiersimulatie, voedingsadviezen, mentale motivatie, pijnvermindering en natuurlijke facelift. De methode helpt vrouwen fitter worden, biedt pijnvermindering bij chronische pijnen en geeft hen meer zelfvertrouwen; echt waar.” De onderneemster miste lange tijd de ondersteuning van de franchisegever. “De moederorganisatie van Bailine is gevestigd in Noorwegen en zij hielden in de periode dat ik franchisenemer was alleen twee keer per jaar een seminar. Er waren verder geen trainingen, opleidingen en het ontbrak aan een heldere marketing- en communicatiestrategie. Dat vond ik zonde, er lagen kansen voor het concept in Nederland.” Vink trok de stoute schoenen aan en in november 2012 kwam het tot een overname van de Franchise Master Bailine Nederland. “Het eerste wat ik heb gedaan is sleutelen aan de uitstraling. Het logo, de kleurstelling, beelden, de website, social media; we hebben een heel nieuw gezicht naar buiten toe gekregen”, vertelt de franchisegever trots. De huisstijl wordt gebruikt in de nieuwe marketing en communicatiestrategie van Bailine. Verder is er een extranet opgezet waarmee de franchisenemers snel en eenvoudig informatie met elkaar kunnen delen. Daarnaast is er gezorgd voor extra verdienmodellen met de introductie van een webshop waar Bailine-klanten voedingssupplementen en superfoods kunnen bestellen. Vink: “Bovendien hebben bijna alle franchisenemers een diploma gewichtsconsulent behaald. Door aansluiting bij een beroepsvereniging kunnen klanten mogelijk een deel van de kosten vergoed krijgen bij hun zorgverzekeraar.”

Crowdfunding

Bailine heeft inmiddels vijftien vestigingen, Vink streeft nu naar groei. “Makkelijk is dat niet, de financiën zijn op dit moment vaak een struikelblok. Voor een kleine studio vragen wij bijvoorbeeld een entree fee van €17.500. Daar komen dan nog verbouwingskosten bij waardoor sommige afhaken omdat banken niet meewerken.” Reden voor de Bailine-franchisegever om nadrukkelijk te kijken naar de mogelijkheden van crowdfunding. Ook blijft zij werken aan de verbinding tussen de franchisenemers. “We werken met elkaar. Iedereen is zelfstandig ondernemer, maar staat niet alleen. Dat gegeven benadruk ik, onder meer door naast informatieve bijeenkomsten ook allerlei uitstapjes met elkaar te maken. Dit draagt allemaal bij aan het wij-gevoel, het Bailine-gevoel.”    

Edwin Groot, Monkey Town: ‘Vooral goed luisteren’

“Ik zoek eerst een geschikt pand en dan pas een geschikte franchisenemer en niet andersom”, zegt franchisegever Edwin Groot van Monkey Town. Het is meteen het grote verschil met hoe de vorige franchisegever het aanpakte. 

Monkey Town groeit. “Met zeven vestigingen per jaar”, vertelt Groot. Hij is ambitieus. “Niet alleen Nederland, ook België en Duitsland hebben inmiddels kennis gemaakt met mijn concept van indoor speelparadijzen. De Nederlandse markt is met onze 33 vestigingen redelijk verzadigd en daarom kijken we verder. De uitrol naar Turkije is bijvoorbeeld inmiddels ook rond en andere Europese landen zoals Oostenrijk zullen snel volgen.” Het ondernemerschap ligt Groot na aan het hart. Hij had jarenlang een eigen taxionderneming. Daarnaast runde hij een stratenmakersbedrijf. “Totdat ik in 2002 via de recreatiebeurs in aanraking kwam met het concept van Monkey Town. Het had meteen mijn interesse, zeker na vervolggesprekken met Monkey Town-franchisegevers in Amersfoort. Het is een kansrijk concept, zo werd mij duidelijk gemaakt, waaraan je lokaal zeer zeker ook je eigen invulling kunt geven.” Hij opende zijn eerste vestiging in Bussum. Uitgeest en Leeuwarden volgden snel. “Ik was op dat moment de enig overgebleven franchisenemer met drie vestigingen en wilde het concept graag overnemen. In 2010 kwam dat rond.” 

Tijd en energie

Zijn  achtergrond als franchisenemer komt hem nu goed van pas. “De belangrijkste les? Goed luisteren. We hebben daarom deelraden opgericht en franchisenemers vergaderen nu regelmaat met elkaar in de verschillende regio’s. Daarbij is ook altijd onze formulemanager. Hij kan bepaalde vragen meteen beantwoorden en eventuele wensen doorspelen in de organisatie, zodat wij die snel en adequaat oppakken”, vertelt Groot. Ook het feit dat hij nu nog zelf de vestiging in Purmerend runt, heeft voordelen. Veel voordelen. “Ik heb veel feeling met de vloer, met wat er allemaal gebeurt, leeft en speelt. Ik zeg ook altijd; in de winter moet je een buffer opbouwen want het kan zomaar zijn dat de zomer heel warm is en de klandizie tegenvalt. Immers, als het buiten 25 graden of warmer is kunnen we de deuren beter sluiten. Dan zit iedereen aan het strand.” Groot veel tijd en energie in het vinden van geschikte nieuwe panden. “Dat is altijd mijn eerste stap, daarna ga ik pas op zoek naar franchisenemers. De vorige franchisegever deed het altijd precies andersom.” Groot bewandelt die weg omdat het vinden van een pand met de juiste vergunningen en voldoende parkeergelegenheid stukken lastiger is dan het vinden van franchisenemers. “We krijgen voor ieder te openen vestiging vaak tientallen aanvragen  van ondernemers binnen. Het is dus meer een vorm van selecteren. En dat selecteren gaat soms best snel, niet iedereen heeft bijvoorbeeld startkapitaal van 100.000 euro beschikbaar.” 

Roland van Boekel, Animal Greetings: ‘Gebruik maken van elkaars sterke punten’

Roland van Boekel is franchisegever van Animal Greetings. Zijn rol nu is duidelijk anders dan zijn rol als franchisemanager in jaren 2002 en 2003. “Ik help, maar tot op beperkte hoogte.”

Animal Greetings is een franchiseorganisatie die in Nederland en België sinds eind 1995 wenskaarten van The Original Poster Company distribueert. Momenteel zijn er negentien Animal Greetings-franchisenemers die samen geheel Nederland en België bewerken. Zij voorzien circa 1.500 Nederlandse en Belgische winkels van wenskaarten. “De markt is stabiel in omzet, maar daalt licht in volume”, schetst Van Boekel de uitdagingen. Hij is als franchisegever veel bezig met cijfers. “Als franchisemanager zag mijn takenpakket er toch echt anders uit. Ik was vooral bezig met de begeleiding van franchisenemers en met productontwikkeling. Nu zijn het vooral de bedrijfseconomische aspecten die mijn aandacht hebben, waarbij ik het belang van de organisatie wel voorop blijf stellen.” 

Goed inleven

Vanwege de nauwe banden met de franchisenemers in de jaren 2002 en 2003 - velen zijn nu nog steeds actief voor Animal Greetings – weet Van Boekel precies wat er leeft onder de ondernemers. “Ik kan mij vanwege mijn ervaring goed inleven in hun situatie. Een franchisenemer is een zelfstandig ondernemer, maar hij of zij moet zich wel houden aan bepaalde spelregels. Die helpen, maar kunnen tot op zekere hoogte ook als belemmering worden ervaren. Het is mijn taak om toch de meerwaarde van regels voor het voetlicht te brengen. Ze helpen immers om slimmer en efficiënter te ondernemen.” Van Boekel is sinds eind 2003 franchisegever van Animal Greetings. Na een management buy out. “Hiervoor heb ik bij de bank moeten aankloppen en een ondernemersplan geschreven. Een perfecte ervaring, die nu goed van pas komt. Ik krijg namelijk vaak een plan onder ogen van potentiële franchisenemers die bij ons aan de slag willen.” Ten opzichte van de vorige franchisegever is Van Boekel volgens eigen zeggen meer een mensen-mens. “De vorige eigenaar heeft ontzettend veel verstand van franchise, maar minder affiniteit met aftersales. Ik zit veel meer op de samenwerking tussen franchisegever en franchisenemer en het gebruik maken van elkaars sterke punten.” Zo werkt Van Boekel momenteel aan een nieuwe marktbewerking, waarin zowel een push- als pullstrategie wordt toegepast. “Natuurlijk werken wij als franchisegever hard aan de uitbreiding van de distributiemogelijkheden voor franchisenemers. We voeren gesprekken met ketens en proberen zo ons aanbod daar in de schappen te krijgen. Maar nu willen we ook gebruik maken van de netwerken van de franchisenemers. Zij doen individueel allemaal zaken met zelfstandige ondernemers van winkelketens en dat biedt mogelijkheden. Zo’n lokale samenwerking zou kunnen worden verbreed en uitgerold onder de andere franchisenemers.”