Aquanova: laagdrempelige lifestyle

Aquanova slaat haar vleugels uit. Volgens directeur Karel van der Molen heeft het merk haar bestaansrecht de afgelopen decennia meer dan bewezen. De tijd is rijp om de formule als franchiseconcept verder te ontwikkelen. In Nederland, maar binnenkort ook in het buitenland. Want dit merk op het gebied van bad-, bedtextiel en accessoires werkt met een uniek concept.

 

Aquanova begon al in 1948 met de verkoop van artikelen op het gebied van badkamers en bedtextiel. In de loop der jaren groeide het product uit tot een waar kwaliteitsmerk dat te koop is bij ketens zoals Trendhopper en De Bijenkorf en bij de vakhandel. Zes jaar geleden werd de eerste eigen winkel geopend met vrijwel uitsluitend het eigen assortiment. Na de vestiging in Maastricht, werd een tweede eigen vestiging geopend in Den Bosch. De resultaten waren zo goed, dat besloten werd om de formule als franchiseorganisatie verder uit te bouwen. Inmiddels zijn de eerste twee franchisers gestart in respectievelijk Apeldoorn en Gouda. Dit najaar volgt de opening in Den Haag. Vervolgens staat Eindhoven op de planning.

“Wij gaan ervan uit dat er op den duur 22 vestigingen haalbaar zijn in Nederland”, stelt directeur Karel van der Molen vast. “Wij richten ons met ons assortiment op de bovenkant van de markt. Om die goed te kunnen exploiteren heb je een verzorgingsgebied van zo’n 100.000 inwoners nodig.”

 

Smaakvol

Eigen design en oog voor detail zijn de sleutelbegrippen van de formule. Karel van der Molen: “Wij beschikken over een eigen ontwerpstudio. Wij zijn in staat om ieder detail qua kleurstelling en design op elkaar af te stemmen. Als een klant dat wil kan hij van badmat via de zeepdispenser, via het bedtextiel en de slaapkamergordijnen tot aan het haakje van het douchegordijn alles op elkaar afstemmen. Dat is wereldwijd uniek. Natuurlijk kun je losse elementen ook elders kopen. Maar alleen bij ons weet je dat alles op elkaar afgestemd is en aan de hoogste kwaliteitseisen voldoet. En daar is wel degelijk een aantrekkelijke markt voor. Sterker nog: wij kregen in onze eigen vestigingen klanten van heinde en verre op bezoek, die vroegen: "Waarom hebben wij niet zo’n winkel bij ons in de buurt?" Dat soort vragen en reacties hebben ons op het idee gebracht om er een franchiseformule van te maken.”

Het concept richt zich op zowel de consument als de zakelijke markt. “Voor de consument is het een kwaliteitswinkel, maar vanuit de winkel kunnen franchisenemers ook de zakelijke markt in hun regio bewerken. Het concept is vanzelfsprekend uitstekend geschikt om kwaliteitshotels te bedienen. Die kunnen kiezen voor een geheel eigen stijl die helemaal wordt doorgevoerd. Hotels van de Dorint Groep zijn klant bij ons. Maar we zijn ook in gesprek met de Accor keten,” aldus Karel van der Molen. “Wij trekken daarbij samen op met de franchisenemers.”

 

Service

Potentiële franchisenemers moeten in eerste instantie servicegericht zijn. “Je moet je klanten in de watten leggen, verwennen. De klant verwacht van ons een deskundig advies. Als franchisenemer hoef je heus geen binnenhuisarchitect te zijn om franchisenemer te worden, maar je moet wel affiniteit hebben met design, lifestyle, gevoel voor trends en kleurstellingen. Als je dat niet hebt, wordt het lastig. Ervaring in de detailhandel is een pré, maar niet absoluut noodzakelijk. Als je daarnaast goed met mensen kunt omgaan en gemakkelijk contacten legt, heb je al de helft van je ondernemerschap bereikt.”

 

Laagdrempelig

Van een doordachte formule in het hogere segment, zou je verwachten dat de noodzakelijke investeringen ook fors zijn. Het tegendeel is waar: het is juist een laagdrempelige formule.

Karel van der Molen wordt steeds enthousiaster als hij vertelt: “De investering vergt zo’n 45.000 tot 55.000 euro voor de inrichting. Met een goed businessplan en een financieringsarrangement kom je met een eigen investering vanaf vijftienduizend euro al heel ver. Afgezien van de eenmalige entreefee van vijfduizend euro, betalen de franchisenemers geen aparte franchisevergoeding. Dat is ingecalculeerd bij de producten die ze van ons kopen. Het is in ons belang als franchisegever dat de franchisenemer goed draait, want dan kunnen wij weer nieuwe producten leveren die hij vervolgens weer verkoopt.”

Naast zelfstandige Aquanova vestigingen verwacht Karel van der Molen in de toekomst ook shop-in-the-shop activiteiten te ontwikkelen: “Aquanova past heel goed bij bepaalde hoogwaardige ketens, bijvoorbeeld Morgana slaapkamers. In die winkels kan ons assortiment een heel aantrekkelijke aanvulling zijn.” De eerste resultaten van shop-in-the-shop zijn inmiddels zichtbaar en het concept verdient zeker uitbreiding.

 

Internationaal

Het Aquanova concept is wereldwijd uniek. Het hoofdkantoor is gevestigd in Maastricht, het magazijn ligt twintig kilometer verderop in het Belgische Maasmechelen en de Duitse grens ligt op amper vijftien kilometer. Aantrekkelijke randvoorwaarden om ook de internationale markt te verkennen. “Daar zijn we volop mee bezig. Naast België en Duitsland denken we aan landen als Frankrijk, maar ook Australië. Wij willen daarbij werken met master-franchisers. Zij kennen als geen ander de cultuur en de gewoonten in dat land en zijn goed in staat zo’n formule daar neer te zetten. Aan plannen hebben we geen gebrek, maar wij blijven met de beide benen op de grond staan. Het accent ligt nu op het neerzetten van een reeks franchisevestigingen in Nederland. Wij willen ervoor zorgen dat onze franchisenemers een aantrekkelijke boterham kunnen verdienen.”