Zwart goud

De waarheid is een veelbezongen en tevens klassiek filosofisch begrip. Het verwijst naar originaliteit en onpartijdigheid. Een perfectie, niet nagebootst, geen benadering, maar volledig en oprecht. Wat moeten we daarmee in de moderne praktijk van franchise? In franchise is een hoger doel om klanten echt voorop te stellen. Niet het product of proces, maar de klant bepaalt de inrichting van de franchiseformule. Om klanten werkelijk centraal te zetten aan de voorkant is één waarheid nodig aan de achterkant. Waarom is dat zo? En hoe doen we dat dan? In deze column behandelen we misverstanden en complicaties en komen we met een oplossingsrichting.

Zwart goud

Franchise wordt steeds professioneler. Ondernemers realiseren een aantrekkelijke winkelbeleving. Franchisegevers zorgen voor marketing, assortiment en logistiek. Al deze professionals, met hun verschillende achtergronden en werkzaamheden, werken met data. Klant-, product- en winkelgegevens, data is de brandstof in het retailproces. De parallel met olie dringt zich op, data als het zwarte goud van franchise. Een campagne kan nog zo briljant zijn, zonder relevante data doet ‘ie niks. En de mooiste logistieke keten staat stil zonder actuele data. Maar waarom worstelen franchiseorganisaties dan met hun data?

Complicaties

Data is geen pakkend fenomeen. Je ziet het niet en je voelt het niet. De beste professionals dromen niet bepaald van een loopbaan in data. Dit in schril contrast tot het belang ervan. Daar komt bij dat hedendaagse data digitaal is. Digitale data wordt al gauw big data en daarmee kun je … helemaal niks. Big data is typisch anoniem en ongeordend. Franchise heeft inzichtelijke en relevante data nodig. Over actuele aankopen, voorraden, prijzen en over echte klanten die persoonlijk gekend worden. Ai, persoonlijk, de privacy wet beneemt u op voorhand de lust om los te gaan op data. Kortom, complicaties alom.

Misverstanden

‘Doen we even’ is zo’n misverstand. Menig franchiseproject mislukt door tekort aan data. Relevante data is serieus werk, het moet gegenereerd, verzameld, bewaard, ontsloten en onderhouden worden. ‘Hebben we iemand voor’, nog zo’n misverstand. Data zet je niet weg bij een datamanager. Data is multidisciplinair, van winkelvloer tot formulemanagement en van toeleveranciers tot automatiseerders. ‘We nemen een systeem’, jammer, een systeem neemt het dataprobleem niet van u over. Nog een misverstand: ‘Storage kost niks’. De suggestie is dat data onbeperkt gekopieerd en bewaard kan worden. Maar kopie data zijn per definitie verouderd en onvolledig.

Oplossingsrichting

Complicaties en misverstanden ten spijt is de oplossingsrichting verrassend eenvoudig: omarm data als het moderne zwarte goud en gebruik één dataset voor uw formule. Bewaar die dataset veilig centraal in de cloud en ontsluit de centrale data online en realtime voor alle toepassingen en diensten in uw organisatie. De technologie zal u helpen, deze mogelijkheden zijn tegenwoordig standaard beschikbaar.

Karin Valk
Valk Solutions
 

Karin Valk van Valk Solutions
Karin Valk Karin Valk
Algemeen directeur

Valk Solutions is in hart en nieren een retail automatiseerder. We kennen de retail processen door en door en ontwikkelen innovatieve oplossingen. Dat doen we met vakkennis, passie en toewijding.

Stel je vraag aan Karin Valk