Zó gaan franchisenemers de webshop omarmen

De webshop blijkt een bron van conflicten in franchiseland. Hoe jammer en toch ook begrijpelijk. Euro’s die klanten in de webshop uitgeven spenderen ze niet in de winkels. Terwijl het toch de franchisenemers zijn die klantrelaties opgebouwd hebben. Nu gaan de marketeers op het formulekantoor er met de buit vandoor. Kortom, een conflictmodel. Toch snapt iedereen dat een webshop iets toevoegt aan een formule, zelfs onmisbaar is. Hoe kan de webshop zó opgezet worden dat ook franchisenemers er blij mee zijn?

Financiële transparantie

Door franchisenemers inzage te geven in de kosten en baten van de webshop en hen volgens een sleutel te laten delen in de opbrengsten ontstaat passief draagvlak. Als formulemarketeer zou je willen dat franchisenemers niet slechts berusten in de webshop, maar deze actief promoten bij hun klanten. Dat zal pas ten volle gebeuren als een franchisenemer de hele opbrengst van een weborder ontvangt, niet slechts een percentage of afdracht. En zeker niet als die gemiddeld wordt over alle winkels. Franchisenemers zijn niet voor niets ondernemers.

Mijn winkel concept

Een verdeling van opbrengsten naar postcodegebied is ongeschikt om franchisenemers tot ambassadeurs van de webshop te maken. De postcode zegt niets over de klantrelatie met een winkel. De beste manier om een franchisenemer te activeren voor de webshop is dat de klant zijn winkel kiest op de webshop. Dit ‘mijn winkel’ concept sluit uitstekend aan op de beleving van de klant. Hij heeft al een relatie met de winkel die bevestigd wordt in de webshop. Eenmaal ingesteld als ‘mijn winkel’ komt de klant voortaan op de juiste landingspagina van de webshop terecht. Hij ziet naast de formule standaard ook de (door de formule toegestane) lokale assortimenten, openingstijden, voorraden en nieuwtjes van zijn vertrouwde winkel.

Logistieke integratie

Een webshop openen is makkelijk, een webshop rendabel maken is een kunst. De grootste kostenpost is de logistiek, het magazijn, de voorraad, het picken en bezorgen van weborders. Het voordeligste is een complete logistieke integratie van de webshop met de winkels. De voorraden liggen er al en de periodieke herbevoorrading loopt ook al. Weborders zijn niet anders dan klantbestellingen in winkels en kunnen gewoon meeliften in de bestaande stroom. Een levering vanuit de lokale winkel is logisch en vertrouwd voor de klant. Ook prettig om in de winkel terecht te kunnen voor service en retouren.

Door klanten aan te moedigen ‘mijn winkel’ te kiezen op de webshop worden bestaande klantrelaties bevestigd. De klant komt werkelijk centraal te staan, zowel aan de voorkant als logistiek. Zó zullen franchisenemers de webshop in hun hart sluiten en actief gaan bijdragen aan het succes ervan.

Karin Valk
Algemeen directeur
Valk Solutions

Karin Valk, Valk Solutions
Karin Valk Karin Valk
Algemeen directeur