Warme zomer in franchiseland?

Franchise beheerst weer eens de voorpagina’s, er wordt zelfs gesproken over straatgevechten tussen franchisegever en franchisenemers.

Een journalist zei ooit tegen mij toen ik hem aansprak op negatieve nieuwsvorming: “Het is geen nieuws als vliegtuigen veilig landen op Schiphol, het is pas nieuws als er een ramp is." Zo is het ook met franchise, een vette kop in de krant “Het gaat best goed binnen franchisend Nederland” heeft natuurlijk geen nieuwswaarde en dit vind je dan ook niet terug op de voorpagina.

Nu is de aanleiding van de bewuste krantenkop alleszins positief, wederom een hoog oplopend conflict waarbij partijen blijkbaar niet in staat zijn dit met elkaar op te lossen. In de wetenschap dat je binnen franchise niet zonder elkaar kunt is dit iedere keer weer bijzonder te noemen. Waar komt het toch vandaan dat je dit publiekelijk gaat uitvechten en het misschien zelfs voor de rechter komt.  

Zo’n oplopend conflict is niet alleen schadelijk voor  je merk maar nodigt ook potentiële kandidaten zeker niet uit om een samenwerking aan te gaan. Kortom, aan alle kanten verlies. Betekent dit dat je dan niet kritisch kunt zijn, natuurlijk wel. Sterker nog, een kritische blik van alle partijen versterkt veelal de onderlinge verhoudingen. Het bewijst eens te meer dat een goed gestructureerd overleg met begrip voor elkaars belangen de basis vormt voor een goede samenwerking, hoe lastig soms ook.  

We leven in een tijd waar transparantie de boventoon voert. Dit draagt bij aan begrip en biedt partijen de mogelijkheid om het gesprek aan te gaan, kritisch te zijn en vooral samen te bouwen. Ik heb niet de illusie dat er vervolgens geen conflicten meer zullen zijn. Maar transparantie zorgt er wel voor dat je elkaars standpunten kent en dat voorkomt in mijn ogen veel onbegrip. 

En ja, dan hoort een robbertje vechten er soms ook bij. Maar vecht dat vooral lekker binnenskamers uit. Val een ander er niet mee lastig. Beter voor je formule, geloof me. 

Warme zomers zullen er nog wel meer komen, verhitte zomers hopelijk wat minder.

Robert Vonk
Directeur Franchise
Flynth

Robert Vonk
Flynth Robert Vonk
Directeur Franchise

De wereld van franchiseformules verandert snel. Flynth vindt het cruciaal dat de winstgevendheid van de franchisegever en de ondernemer op peil blijft of groeit.

Stel je vraag aan Robert Vonk