Storytelling! #WhatsYourStory? Vertel je verhaal!

Je hebt een prachtige zaak, een mooie strakke warme uitstraling, een kant & klaar marketingpakket ingezet, kortom alles is in kannen en kruiken…………..Een mooiere start als franchiser kan je je niet voorstellen! Maar dan, ……Wat ga je over jezelf vertellen? Wat is je eigen ‘marketing’? Hoe ga je dat doen? Hoe werkt dat? Iedereen praat over Storytelling, maar hoe werkt dat nou? Hoe pas je het toe op Social Media?

Ieder merk, iedere franchiseformule heeft een verhaal. Wat is de geschiedenis, hoe is het ontstaan?
Dit heet Storytelling, kortom What’s Your Story? Storytelling is helemaal trendy. Doe daar je voordeel mee! Door het vertellen van ‘jouw verhaal’ kom je dichterbij je klant, wek je vertrouwen en ga je in gesprek om een belangrijk doel te halen: je klanten meer loyaal naar jouw bedrijf, merk te maken. De kunst is om dit op een integere persoonlijke manier te doen. Jouw verhaal versterkt jouw ‘Personal Branding’. Ja, dit is ook waar het om draait! Pak een blaadje (mag natuurlijk ook je tablet zijn) en schrijf je verhaal op. 

Klaar met schrijven? Dan komt stap twee: Hoe breng je dit onder de aandacht? Aan wie? Op welke manier? Waar ga je het publiceren? Persbericht? Website? Aha, Social Media. Hoe pak je dat aan? Social Media is het allerbelangrijkste marketingmiddel voor Storytelling.  Je volgers en fans kunnen jouw verhaal lezen via je uitingen op Social Media. Het is de ultieme manier om op een snelle, eenvoudige en goedkope manier veel mensen te bereiken. Het is je digitale mond tot mond reclame waar alles om draait! Stel een storyboard op om een gaaf YouTube filmpje te maken! Jawel, beeld en geluid zeggen meer dan 1.000 woorden! En ja, ga ook voor de spiegel staan en oefen, oefen! En ja, nog eens….. 

Vertel op een boeiende inspirerende wijze wat jouw enthousiasme en motivatie was om een franchisenemer of franchisegever te worden. Vertel het met je hart, straal de passie uit, zorg dat jij juist die ene franchiser bent waar je klanten op zitten te wachten.
 
Een ander verhaal is dat er steeds nieuwe doelgroepen op de markt komen, bijvoorbeeld jongeren, de doelgroep van morgen. Hoe ga je je verhaal vertellen? What’s Your Story? De jeugd is de doelgroep van morgen! Als je het goed doet dan maak je van die doelgroep je meest belangrijke ambassadeurs! Waarom? Zij beheersen Social Media als geen ander. Zij kunnen juist zorgen voor die olievlek. Zij geven je energie en jij kan dan ‘jouw verhaal’ nog aantrekkelijker maken, zodat je weer vernieuwend bent op je website en natuurlijk op Social Media. 

We zetten alles even op één rijtje om Storytelling toe te passen:
- Wat is mijn verhaal?
- Wat wil ik vertellen en waarom wil je dat vertellen?
- Hoe zet ik Storytelling in via Social Media?

Orhan Polat 
Trainer & strateeg Social Media Management & Marketing 
Eigenaar O.P. Projectmanagement & Social Media Manager HelloExpat!

Orhan Polat Orhan Polat
Trainer & strateeg Social Media Management & Marketing, Eigenaar O.P. Projectmanagement & Social Media Manager HelloExpat!
Stel je vraag aan Orhan Polat