Retail 3.0: De wereld op z'n kop

Ten tijde van de coronacrisis gaan blijvende veranderingen zich nestelen in onze samenleving. We kunnen best aannemen dat culturen gaan veranderen. Gaan we na de coronacrisis elkaar nog een hand schudden? En hoe gaan we om met afstand? Hygiëne heeft nu een veel diepere betekenis gekregen dan het ooit had. 

Hoe gaan de zakelijke beurzen van de toekomst eruitzien? Een broeinest van veelal mannen die al handenschuddend en schouderkloppend de dag doorbrengen. En aan het einde van de dag het volgende broeinest instappen, namelijk de kroeg of café, om te eindigen in een restaurant en als sluitstuk in het hotel nog even met de afstandsbediening in slaap vallen. Met de wetenschap van hygiëne kijken we hier nu net even anders naar, dat kan bijna niet anders. Gedrag en culturen van mensen en consumenten gaan veranderen.

Retail 3.0: Verwachtingen van de consument

Wat is de verwachting van de consument in het post coronatijdperk? De consument gaat uiteindelijk bepalen hoe het winkelen er straks uit gaat zien. Wat deze verwachting is, valt niet te voorspellen, maar dat het anders gaat worden staat als een paal boven water. De beleving, de verleiding van de consument door de retailer om aan te kopen, krijgt een nieuwe dimensie.

Door het gedwongen sluiten van de retail is er tijd voor overpeinzingen. Helaas zou je bijna zeggen, maar het heeft ook een zonnige kant. Echt! Veel MKB’ers zijn voortdurend bezig om de schade te managen die ze aan zien komen. En dat is terecht. Er komt een tsunami op ons af. Hij komt, dat weten we zeker, maar hoe lang en hoe hevig de golf over ons heen gaat klappen geeft te denken.

Parrallel hieraan is er tijd voor zaken die anders het spreekwoordelijk bureau nooit gaan halen. Zaken die best belangrijk zijn, maar door tijdgebrek nooit behandeld worden. Niet alleen door tijdgebrek, ook vaak door de zin en de prioriteit. Nu is de tijd! Hoe ziet jouw winkel 3.0 eruit? De entree, de route, de productgroepen, de klantbeleving, de gastvrijheid en de hygiëne. Het is nu de tijd om dit te overdenken, vorm te geven en uit te voeren. Geef je route en winkelinrichting meer glans, de “customer journey”. Als we ergens in mei weer met z’n allen naar buiten mogen, is dat het moment om jouw klant te verrassen en te overbluffen. Het “wow” effect!! Dit overtreft alle verwachtingen. Het verleiden kan beginnen.

Retail 3.0: Veranderingen in betalen

Als de winkel verandert, dan gaat het proces van betalen ook veranderen. Zowel online als in de winkel moet er sprake zijn van meer gemak en hygiëne. Online is vooral een hoge mate van veiligheid cruciaal, maar wel op een eenvoudige en snelle wijze.

In de winkel, met de afstand die we waarschijnlijk gaan bewaren als richtlijn, gaat het betalen ook een nieuwe dimensie krijgen. Als we ervan uit gaan dat we in een recessie terecht gaan komen, gaat dit ook het betaalgedrag beïnvloeden. Tijdens de coronacrisis is alleen pinnen algemeen geaccepteerd. En terecht. We zijn met de retail niet ingericht op het contactloos aannemen van contant geld. Eigenlijk gek en te gek voor woorden.

In 2019 waren nog bijna 40% van de transacties contant, aardig wat en toch zijn we er niet op ingericht. Zelfs niet in food omgevingen. Vreemd. Maar als een consument in zijn DNA contant betalen heeft opgenomen, gaat hij dat zodra het weer kan, ook weer doen. Misschien wordt het percentage contante betalingen iets lager, maar door de recessie gaat dat percentage niet te snel dalen. Cash betalen is namelijk makkelijk budgettair te controleren. Zeker in een bepaalde doelgroep die het motto ‘op=op’ hanteert. De retailer die de hele doelgroep wil bedienen zal hierop in moeten spelen. Gebruik cash om je omzet te verhogen, want na een recessie is alle omzet welkom.

De andere middelen van betalen verdienen ook een face lift. Pinnen en contactloos betalen zijn al makkelijk. Met de cross van online is het een kwestie van tijd dat ook de PSP aanbieders hun intrede gaan doen; snel en makkelijk met een vertrouwd logo snel afrekenen. Middels een barcode, QR code en de telefoon. Als dan alle aanbieders de handen ineenslaan kan de retailer een mooi overzicht inboeken in zijn boekhouding met alle betaalmethodieken in 1 dashboard. Ook dat is retail 3.0. Werk aan de winkel!!

Andrew Citroen Andrew Citroen
Algemeen Directeur

Cikam biedt oplossingen om contant geld op een veilige, efficiënte en hygiënische manier te verwerken. Cikam is actief in alle branches waar contant geld omgaat, zoals (fast)food, retail, leisure en petrol.  

Stel je vraag aan Andrew Citroen