Een klein detail maakt vaak een groot verschil!

Meivakantie! Voor het eerst ga ik er, alleen met mijn dochter van bijna 16, een paar dagen op uit: shoppen in Milaan. De voorpret maakt zo’n trip al geweldig, maar nu zijn we er: het walhalla voor vrouwen. Want als je ook maar tegen iemand zegt: “Ik ga naar Milaan”, dan zie je bij vrouwen al een twinkeling in hun ogen verschijnen.

We hebben dan ook besloten met een bijna lege koffer heen te gaan die gevuld moet worden in Milaan. Natuurlijk denk je bij Italië ook aan mooi weer met een gelati op een terras. Maar helaas, aangekomen in Milaan bleek de stad deze keer schuil te gaan onder een enorme donkere wolk waaruit tot ’s avonds toe aan één stuk door regen viel. Dat is natuurlijk minder prettig maar wel opvallend en leerzaam was het om te zien dat deze gelegenheid direct aangegrepen werd door creatieve mensen met inlevingsvermogen.

Wat heeft iemand nodig, wat is het gat in de markt. Ja natuurlijk, al die toeristen die niet gerekend hebben op dit weer hebben geen paraplu bij zich en willen er graag een hebben. Werkelijk op iedere hoek van de straat, bij iedere metro-uitgang werden paraplu’s aangeboden. Ze werden als warme broodjes verkocht. Behalve aan ons, want wij wilden uit principe geen paraplu. We wilden een positieve instelling behouden en er vanuit gaan dat de zon zou gaan schijnen. 

Ons volhouden werd beloond. De volgende dag was het stralend weer. Natuurlijk stonden diezelfde verkopers weer op iedere hoek van de straat en bij iedere metro-uitgang, maar nu met zonnebrillen. Maar waar schuilt de kracht van het succes, als iedereen zo ongeveer hetzelfde assortiment aanbiedt. Waarmee kun je je dan onderscheiden? Het enthousiasme en de uitstraling van de verkoper zijn erg bepalend. Wanneer je je door iemand op de juiste manier aangesproken voelt, ben je eerder geneigd om iets van hem of haar te kopen. Een vriendelijke blik in iemands ogen, een glimlach op zijn of haar gezicht. Het is een klein detail, maar het maakt een groot verschil of je het iemand gunt om bij hem of haar iets te kopen. Ook ben je bereid om meer te betalen als je geholpen wordt door iemand die aandacht voor je heeft.

Hetzelfde geldt als je lekker op een terrasje gaat zitten. Als je op een vriendelijke manier wordt bediend, je drankje met zorg wordt gebracht en op de juiste manier gepresenteerd, dan blijf je langer en neem je graag nog een drankje. Het is een kleine moeite om iets extra te doen en dat extra kost meestal helemaal niets; namelijk een vriendelijk gezicht en aandacht voor je medemens. Je zult ontdekken dat je er zelf ook vrolijker van wordt, want die glimlach krijg je ook weer terug. Wij hebben Milaan met een volle koffer kunnen verlaten en ons hoofd kunnen legen om weer te vullen met nieuwe inspiratie: een klein detail maakt vaak een groot verschil maar dat verschil ben je uiteindelijk zelf.

Simone Roodselaar, directeur Artop creatieve visie in communicatie www.artop.nl
Reacties: simone@artop.nl