Inbraak maakt veel indruk

Het zal je gebeuren; je komt aan bij je winkel blijkt het slot geforceerd. De deur staat op een kier. Wat doe je? Ga je naar binnen of bel je de politie? Misschien is er nog iemand binnen? Wat hebben ze meegenomen en/of hebben ze alles overhoop gehaald? Oh jee.. kan ik vandaag wel weer open?

Inbraak maak je liever niet mee. Winkeliers die wij daarover spreken geven aan dat het een hele nare ervaring is met veel rompslomp. Ze doen er daarna van alles aan om te voorkomen dat het nog eens gebeurt. 

Voorkomen

Juist om deze reden is het voor verzekeraars belangrijk te starten met het in kaart brengen van alle risico’s. Vóórdat überhaupt over verzekeren wordt nagedacht is hierover eerst goed overleg. Soms kan schade eenvoudig worden voorkomen. En dat blijkt dan achteraf veel waard! De op de winkel afgestemde preventiemaatregelen hoeven in de praktijk niet veel te kosten. Vaak gaan deze maatregelen hand in hand met gemak functies voor een ondernemer. Denk hierbij aan camera’s op afstand (smartphone), het integreren in het alarm van koelsystemen, de zogenaamde buren belsystemen etc.

Verzekeringen

De meeste ondernemers zijn wel verzekerd tegen inbraak. Belangrijk is in de gaten te houden of er geen eisen en/of eigen risico’s van kracht zijn bij schade. Zo kunnen de eerder beschreven sloten al van een bepaalde kwaliteit moeten zijn? Ook hebben verzekeraars en tussenpersonen hierin een rol als het gaat om de duidelijke uitleg van alles wat er gesteld is in de winkelpolis en de verzekeringsvoorwaarden.

Geen tijd

Als ondernemer heb je vaak geen zin om je bezig te houden met dit soort zaken. Op zich best logisch maar een uurtje vrijmaken voor een goed advies moet toch kunnen. Het helpt je in elk geval in te zien hoe zaken in elkaar steken, waarna je de zekerheid hebt dat alles goed geregeld is. Met betrekking tot inleidend voorbeeld hád je dan al wél je antwoorden gehad.  

Tot slot

Ondernemen is risico nemen maar gelukkig zijn veel van die risico’s te verzekeren. Een goed verzekeringsarrangement kan veel ellende voorkomen. Risicomanagement op het verzekeringstechnisch vlak behoort daarom een vast onderdeel te zijn van de ‘dagelijkse’ processen. Laat u goed informeren.

Frank Smits
SuperGarant Verzekeringen
Reacties: FSmits@supergarant.nl

Frank Smits

Samen met een aantal franchise- en brancheorganisaties voeren wij zorgportalen uit. Door uw en onze expertise te bundelen kan er een uniek zorgportaal voor uw organisatie ontstaan.