Hoezo voorbehoedsmiddelen

Zo langzamerhand zie je ze toch volwassen worden, de franchisenemers. Tenminste als je de kranten mag geloven. Dit keer was het de franchiseformule van Body Vitaal die de eer had prominent en toch heel negatief aanwezig te zijn in de Financiële Telegraaf. Het had weer iets te maken met opgepoetste omzetprognoses en zo. Naast de beruchte wurgcontracten zijn dit toch nog steeds de bekende beginnersfouten van startende franchiseorganisaties, die franchise elke keer weer onnodig een slechte naam bezorgen. Wat in deze wel geinig was, is dat de benadeelde franchisenemer hierover aangifte bij de politie heeft gedaan wegens oplichting. Dan moet je toch wel echt goed over de rooie zijn en ook nog positief ingesteld om hulp te verwachten van de politie. Reeds bekend was, dat een EHBO-adviseur voor franchisenemers altijd de gewoonte had om de confrontatie tussen gever en nemer een beetje op te warmen door beslag te laten leggen op het huis en de privé-bankrekening van de franchisegever. Natuurlijk is zo'n beslag binnen veertien dagen wel weer opgeheven maar de schrik zit er dan meteen wel goed in. Ook de partner van de franchisegever die dan thuis de deurwaarder aan de deur krijgt kan deze animatie meestal niet echt waarderen. Maar aangifte wegens fraude is echt een primeur in franchiseland. Dan is er nog een bouwmarktketen die ook niet de verleiding heeft kunnen weerstaan om te hoge omzetprognoses af te geven. De franchisenemers hebben zich verenigd en vragen maar liefst 5 miljoen euro schadevergoeding.

Het is natuurlijk te simpel om te stellen dat omzetprognoses door middel van Excel te eenvoudig zijn op te poetsen. Het is inderdaad gewoon oplichting. Het is de arrogantie ten top van franchisegevers om te denken met dit soort praktijken uit de voeten te kunnen komen. Daarnaast is het een ramp voor franchise in het algemeen en voor alle zichzelf respecterende en vooral bonafide franchisegevers in het bijzonder. Het blijft dus een ook schone taak voor adviseurs, accountants, banken en juristen om niet alleen de franchisegever van dienst te zijn, maar ook rekening te houden met een ondernemerswaardig inkomen voor de franchisenemer. Wat echter het meest verbaast is de onnozelheid van sommige kandidaat-franchisenemers. Je moet ze eens een tv zien kopen. Ze zijn natuurlijk lid van de consumentenbond en zoeken een hele jaargang door om het best geteste apparaat te vinden. En om het echt zeker te weten wordt er ook nog een avondje op het net gesurft bij de bekende en voor de detailhandel steeds meer frustrerende beoordelingssites. Dan worden alle plaatselijke detaillisten gebeld voor de laatste prijsaanbieding. In de winkel vragen ze dan ook nog eens glimlachend een extra korting want dat hebben ze van de televisie geleerd. En waar heb je het dan over ...1.000 euro. Maar een formule van 2 ton wordt blind gekocht. Maar eerlijk gezegd hebben wij het er ook wel een beetje naar gemaakt. Goed er zijn weinig kandidaten te vinden, maar zeker nog geen reden om iedereen in de club toe te laten die het entreegeld kan betalen met als onderpand zijn huis en zijn vrouw. De werving en selectie gaat beter, maar blind tekenen bij het kruisje komt toch nog steeds voor. En hoe is de metamorfose van ondernemer naar gemotiveerde franchisenemer in uw bedrijf geregeld? Opstartstages - en dan niet vakgericht maar ondernemersgericht - langer dan vier weken zijn er toch nog weinig te vinden en dat blijft het ultieme voorbehoedsmiddel tegen een berichtje in de Staatscourant onder het kopje faillissementen. Laat de ondernemer binnen uw formulemodel samen met u zelf maar eens zijn eigen exploitatiemodel uitrekenen. Heus het helpt... 

Franchise+ Franchiseplus
Redactie