Herinnering…

Eens ben je begonnen met een zaak. Met heel veel ideeën en idealen. Dit was de basis van hoe je vond dat je iets neer kon zetten en een ander van dienst kon zijn. Als je dan een aantal jaren verder bent, komen er door de tijd heen nieuwe dingen bij.

Zaken die interessant lijken om aan te bieden.  Er komt zoveel voorbij, maak daar maar eens de juiste keuze uit. En keuzes maak je, iedere dag. Het is ook goed om keuzes te maken want als je dat niet doet blijf je in rondjes draaien en houd je jezelf bezig met je druk maken of je iets wel of niet moet doen. De enige verkeerde keuze die je kunt maken is dan ook: niet kiezen.

Toch is het van belang om van tijd tot tijd stil te staan en jezelf te herinneren: Waarom ben ik hier mee gestart? Wat waren mijn beweegredenen? Wat waren mijn doelstellingen?
Ben ik nog steeds op de manier bezig zoals ik het bedoeld heb? Heb ik nog steeds het ideale product waar mijn klanten op zitten te wachten? Misschien kom je er achter dat je gaandeweg keuzes gemaakt hebt die op dat moment de juiste leken maar die inmiddels achterhaald zijn. Zeker in deze tijd waarin klanten kritisch zijn is het belangrijk je ideeën en idealen te behouden en te kijken of ze goed afgestemd zijn op wat je klanten wensen. Geen wens is onmogelijk maar vraag jezelf af: past deze wens bij mij en mijn zaak. Zo heeft iedereen een specifieke doelgroep die het best past bij wat je te bieden hebt. Het kan dan zelfs betekenen dat een aantal klanten afhaken. Je kunt niet voor iedereen perfect zijn, want iedereen is anders. Maar juist als er een aantal klanten afhaakt, vormt zich weer ruimte voor nieuwe klanten. 

Ook ik heb in mijn bedrijf gemerkt dat wanneer je met klanten werkt die niet echt bij je passen, deze erg veel aandacht opeisen. Je begrijpt elkaar minder goed, het lijkt of je allebei een andere taal spreekt. Dit is jammer want het kost veel tijd en levert vaak minder op dan wanneer er een duidelijke klik is tussen jou en je klant. Je hebt dan maar een half woord nodig om elkaar te begrijpen. 

Sta daarom ieder jaar, aan het begin van het nieuwe jaar weer even stil. En als je je herinnert waar het allemaal om begonnen is, zul je dicht bij de ziel van je bedrijf komen en weer met volle kracht ja of nee kunnen zeggen tegen de keuzes die aan je voorbij komen. Je zult weer weten waar het om draait en waarschijnlijk weer vele frisse nieuwe ideeën krijgen.
Ik wens iedereen een geweldig 2010.

Simone Roodselaar, directeur Artop creatieve visie in communicatie
Reacties: simone@artop.nl

nicolette
redactrice